FilmrecensieBlind Spot

Blind Spot is sober en subtiel drama over zelfmoord ★★★★☆

Van links naar rechts: Per Frisch, Pia Tjelta en Oddgeir Thune.Beeld filmstill

Thea wandelt na een handbalwedstrijd met een vriendin naar huis, in de avondschemering door het park. Het is een doodgewoon moment – ze praten wat over school, vooral over de populairdere meisjes en hun make-up – en toch lijkt er iets niet helemaal te kloppen. Misschien omdat regisseur en scenarist Tuva Novotny de volledige wandeling laat zien, zoals ze in de minuten daarvoor ook het slot van de wedstrijd en het omkleden in de kleedkamer in zijn volledigheid filmde.

Dat bezorgt de kijker een opmerkelijke coambulanfrontatie met zijn verwachtingen. Vormt het groepje leeftijdgenoten dat achter de meisjes opdoemt en langzaam dichterbij komt een bedreiging? Of zijn dit ook slechts kinderen op weg naar huis?

Zo kruipt het Noorse Blind Spot vrijwel direct in het hoofd van de kijker. Heel subtiel en haast ongemerkt, zodat de bevestiging van de vermoedens over op de loer liggend drama extra hard en ongefilterd binnenkomt. Thea eet nog wat thuis, keuvelt met haar moeder, schrijft iets in haar dagboek, belt haar vader om hem alvast welterusten te wensen – en springt vervolgens, buiten beeld, op twee verdiepingen hoog uit het raam.

Blind Spot bestaat vanaf die sleutelscène uit een ononderbroken gefilmde reeks handelingen. Moeder Maria wordt overmand door onbevattelijke angst en paniek, het wachten op de ambulance duurt eindeloos, net als de rit in de volgauto over de snelweg. In het ziekenhuis, waar ook Thea’s vader arriveert en artsen het leven van Thea proberen te redden, is er tijd voor de eerste reflectie: wat hebben de ouders over het hoofd gezien?

De kijker krijgt dankzij de real time-vertelling de tijd om ook op die vraag te kauwen. En op enkele gedachten die daaruit voortvloeien: is het mogelijk om anderen, zelfs je eigen kind, volledig te kennen? Om subtiele signalen te herkennen, mochten die er überhaupt zijn? Dat de film geen antwoorden levert, maakt de kijkervaring des te verontrustender.

Omdat montage en muziek zo krachtig kunnen manipuleren, besloot Novotny een film te maken zonder montage en muziek, zei ze in The New Yorker. Met een cast die bestaat uit een professionele acteurs en ambulance- en ziekenhuispersoneel (ook al schemert bij een enkeling een onwennige houding voor de camera door). Omdat een film over zelfmoord en geestelijke gezondheid een sobere aanpak verdient, waarbij de aandacht juist ook uitgaat naar de momenten die doorgaans uit verhalen worden gesneden omdat ze oninteressant worden bevonden. Exact het tegenovergestelde van wat Alfred Hitchcock ooit beweerde dus, met zijn tot tegeltjescitaat uitgegroeide ‘drama is het leven zonder de saaie stukken’.

In het confronterende Blind Spot zijn die stukken cruciaal – hier bevindt zich de ruimte waar u aan het denken wordt gezet, of u nu wil of niet.

Blind Spot

★★★★☆