TestAmpler Stout

Blik: Ampler Stout, niet zomaar een hobbyprojectje

Om tierelantijnen geven de makers van de Ampler Stout niets. Om wat dan wel? Een fiets als een trui die je nóóit meer uit wilt trekken.

De Ampler Stout

In de lommerrijke Berlijnse Kollwitzstrasse bevindt zich de eerste winkel van het Ests-Berlijnse fietsenmerk Ampler (de tweede is recent geopend in Keulen). Er is niet veel te zien in de winkel. Ampler maakt namelijk maar drie (elektrische) modellen, twee voor mannen, een voor vrouwen. Kale fietsen zijn dat bovendien, de winkel is daarmee in overeenstemming ingericht. 

Het is de Ampler-oprichters duidelijk niet om tierelantijnen te doen. Waarom dan wel? Toen drie fietshobbyisten in 2014 in Tallinn hun eerste prototype in elkaar zetten, kwamen ze er vrij snel achter, zeggen ze op hun website, ‘dat ons eigen prototype veel beter reed dan bijna elke andere e-bike die we hadden uitgeprobeerd’. Ze realiseerden zich toen dat ‘dit weleens meer dan een hobbyproject zou kunnen worden’.

Oplaadaansluiting en statuslampje annex aan-uitknop bevinden zich vlak boven de trapas; tijdens het fietsen kun je dus niet zien of de actieradius al vervaarlijk geslonken is.

Zulks geschiedde. Zes jaar later zou je, in Nederland, Ampler de uitdager van VanMoof kunnen noemen, die ook alleen nog maar elektrische modellen fabriceert. Kleiner (in die zes jaar groeide het werknemertal van 3 naar 45; VanMoof had er in 2018 al 140) maar niet minder ambitieus. Het bedrijf, dat niet bekend wil maken hoeveel fietsen ze verkopen, zegt jaarlijks met honderd procent te willen groeien en zo snel mogelijk op jaarbasis 25 duizend fietsen te willen verkopen. 

Dat doen ze bij voorkeur niet vanuit de winkel. Net als bij VanMoof gaat de verkoop via de website. Hij wordt zo af mogelijk geleverd (dat is dus niet helemaal af) en bij echte problemen - ver voorbij de lekke band, zeg maar - zegt het merk de fiets te komen halen om hem binnen een week weer gerepareerd te retourneren. Een fiets kortom, voor liefhebbers en mensen die er geen been in zien de service van de fietsenmaker om de hoek te missen. 

En zo moet je wel meer zaken voor lief nemen. De fiets ontbeert een schermpje op het stuur - door de makers duidelijk als een tierelantijn beoordeeld. Wie wil weten hoe hard hij fietst, welke ondersteuningsstand is ingeschakeld of hoe ver de capaciteit van de accu is geslonken, moet op de app op zijn telefoon kijken. En dat mag niet tijdens het fietsen. Weliswaar voorziet het systeem in een ring op de start-stopknop die van kleur verandert naarmate de accucapaciteit afneemt, maar die knop bevindt zich vlak boven het kettingblad, ook niet handig om tijdens het fietsen een blik op te werpen. En het minimalistische ontwerp, dat de accu onzichtbaar ín een niet verdikte schuine buis heeft geplaatst, dwingt er wel toe de héle fiets naar een stopcontact te brengen. Geluk bij een ongeluk: voor een e-fiets is de Stout vederlicht.

Testrijden in Amsterdam

Zaterdag 22 augustus landt de ‘Ampler Road Show’ in het Oosterpark in Amsterdam. Tussen 10 en 20 uur kan een proefrit worden gemaakt op een van de drie modellen van het merk. Aanmelden via Facebook geniet de voorkeur maar is niet verplicht. Zie hier voor meer informatie. Een proefrit maken kan, in Amsterdam, overigens ook buiten dit evenement om.

In tegenstelling tot zijn hippere broertje Curt is de Stout alleen verkrijgbaar met ketting en tien versnellingen.

Tot zover de mindere punten van de Ampler Stout. Blik reed al eens op het hippere broertje van deze fiets, de Curt, en was daarover zeer te spreken. Voor de Stout geldt hetzelfde. Zoals je soms een kledingstuk past dat als een tweede huid om je heen valt en dat je het liefst nooit meer uittrekt, zo voelt opstappen, wegrijden en fietsen op de Stout. Hij zit, ondanks de beschikbaarheid in slechts twee maten, als gegoten, hij rijdt ongelooflijk lekker en bij alles heb je het idee dat de makers de juiste keuze hebben gemaakt. Laten we eens flauw beginnen met de kleur. Naast het veilige grijs is er een uitvoering in een mooie mat donkergroen, een kleur die vroeger voor fietsen gebruikelijk was, maar die je nu nog maar weinig ziet. Het stuur is net voldoende gebogen, je zit precies genoeg rechtop. De motor (250 W) zit in het achterwiel en is net als de accu geen krachtpatser, maar voldoet ruimschoots; de fiets is tenslotte een stadsfiets voor woonwerkverkeer, geen fiets voor wie op 40 kilometer van zijn werk woont. 

De afwerking van de Stout laat ook niets te wensen over. Banden niet te dik en niet te zwaar maar wel stevig, een prima groep voor de versnelling en remmen, bedrading is door het ontbreken van tierelantijnen niet kwetsbaar en stadsbestendig is ook het slimme achterlicht, bestaande uit vijf felle ledjes in de zadelpen.

Ampler durft wat te vragen voor dat uitgebalanceerde geheel, oftewel: de fiets is duurder dan vergelijkbare, maar hij is dan ook veel doordachter. En dankzij het minimalistische ontwerp zie je het er niet aan af, ook wel handig in de stad. Van Blik mag dat wat kosten. In het groen graag. 

Gereden

Ampler Stout

Prijs € 2.490
Gewicht 17,2 kg
Motor 250 W rear hub
Versnelling Shimano Deore RD-T6000 10-speed
Remmen Shimano Deore T6000 hydraulische schijfremmen
Accu 336 Wh LG Li-ion 
Oplaadtijd 2,5 uur
Actieradius 70 km

De Stout wordt geleverd met de uitstekende en erg fijn rijdende Continental Top Contact II (42-622 mm).
Boven de kleine, felle ledkoplamp, een Busch+Müller IQ2 Eyc, pronkt het fraaie retrologo, de enige versiering op de Stout.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden