Thrillers

Blijkbaar ben je nooit te oud om je eerste thriller te schrijven

De late roeping van een nieuwe generatie thrillerschrijvers: bijna allemaal op leeftijd.

Rob van Scheers

Ook dit jaar verschuilen zich achter die enorme stapel nieuwe thrillers weer talloze debutanten. En wat opmerkelijk is: van een schrijver die een literaire carrière ambieert, mag je verwachten dat-ie voor zijn 30ste zijn eerste roman publiceert. Bij thrillers gelden blijkbaar andere wetten.

Neem debutant Ivo Kühling. Op de achterflap van zijn zojuist verschenen Het verbond van vijf (Podium; € 25) staat dat de auteur uit 1970 stamt. Dat maakt hem dus 51. Ook wordt vermeld dat hij van huis uit bedrijfseconoom is. Hij werkte bij uitgevers van dagbladen als Wegener, De Persgroep en The Moscow Times. En in wat je gerust een zwervend bestaan mag noemen woonde hij de afgelopen twintig jaar in de Verenigde Staten, Nederland, Servië, India en Rusland. Zegt het persbericht van de uitgever: ‘Hij vervlecht zijn internationale ervaring met actuele thematiek.’

null Beeld Podium
Beeld Podium

Oké. De proef op de som genomen. De plot in het kort: de vijf permanente leden van de Veiligheidsraad ontvangen een dreigbrief waarin een anonieme terreurcel eist dat de Verenigde Naties zichzelf opnieuw uitvinden. De eis is om alle vergeten volkeren een stem te geven. Verklapt de auteur in zijn nawoord: ‘Een jaar of twintig geleden kwam ik met de auto vast te staan in een demonstratie van pro-Koerdische betogers. Het zette mij aan het denken over minderheden. Hoe komt het eigenlijk dat sommige volkeren geen eigen land hebben?’

Inclusiviteit dus. Inderdaad wel actueel, ja. Voorts valt op dat de auteur zijn mozaïekvertelling handig in elkaar heeft gezet. Moeiteloos schakelt hij tussen heden, verleden en toekomst, en wisselt hij net zo gemakkelijk van locaties. Om de lezer niet het bos in te sturen begint elk hoofdstuk met een plaatsbepaling. Zo van: New York City, 5 oktober 2024.

Aldus ontvouwt zich een thriller rond businessanalist Thomas Cornelissen, waarin de suspense wordt afgewisseld met flashbacks naar diens studentenbestaan in Delft – tussen de geeks. Leuke passages, daar lees je niet vaak over, dat afwijkende studentenbestaan in Delft.

Geslaagd debuut, ambitieus van opzet, niet zomaar een ‘thrillertje’ tussendoor. Rest nog een vraag: als Kühling zo goed kan schrijven, waarom is hij daar dan niet eerder mee begonnen?

En er zijn er meer hoor, dit jaar. Bas Haan is een ander voorbeeld. Deze onderzoeksjournalist is van 1973, en we kennen de voormalige tv-reporter vooral van zijn speurwerk over de zogeheten Deventer Moordzaak – onlangs nog met succes verfilmd als De veroordeling. Ook hij kwam met een thriller: Lenoir (Ambo Anthos; € 20,99) – over een gelijknamige Rotterdamse hoofdinspecteur die in de (moord)problemen raakt. Felrealische misdaadroman, met kennis van zaken geschreven. ‘Literaire thriller’ staat op de cover, maar dat is niet nodig. Iets is goed geschreven of niet, dat merkt de lezer vanzelf wel.

null Beeld Ambo Anthos
Beeld Ambo Anthos

Om het rijtje debutanten op leeftijd nog even af te maken: regisseur Dick Maas (70) kwam in de zomer met De naakte getuige (Parachute Pictures; € 11,95), een vervolg op zijn hitfilm Amsterdamned (1988). Deel 2 – Slapende honden – staat voor eind december gepland. Zijn collega Quentin Tarantino (58) boog zijn film Once Upon a Time in… Hollywood (2019) onlangs om naar een (soort van) misdaadroman met dezelfde titel (Luitingh-Sijthoff; € 19,99). En zelfs dj en programmaker Eric Corton (52) liet zijn eerste misdaadroman verschijnen: Mist (Luitingh-Sijthoff; € 22,99).

Een waar debutantenbal, maar de ene thriller is de andere niet. Het blijft toch ook een ambacht. Een debuut dat dit jaar enigszins over het hoofd werd gezien is Meisje A (HarperCollins Holland; € 21,99) van de Britse Abigail Dean (wel pas 32). Een tragische familiegeschiedenis die wel wat weg heeft van het drama in Ruinerwold. Als ik dan toch een geheimtip over 2021 moet geven, dan zou het deze vaardig geschreven thriller moeten zijn.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden