'Blendle kan uitgroeien tot de Spotify van de journalistiek'

Ook in Duitsland en de VS slaat de onlinekiosk aan, vertelt medeoprichter Alexander Klöpping. Redt zijn Utrechtse bedrijf wereldwijd de journalistiek?

Alexander Klöpping. Beeld ANP

Toen Alexander Klöpping (29) twee jaar geleden de digitale kiosk Blendle lanceerde, zag bijna niemand er iets in. 'Je mag blij zijn als je twintigduizend gebruikers krijgt, kreeg ik te horen.' Dus vindt hij het 'heel erg vet' om te onthullen dat zijn bedrijf een miljoen gebruikers heeft.

'Een mijlpaal', zegt de internetondernemer telefonisch vanuit New York, waar hij praat met potentiële zakenpartners. 'Als ik hier mensen op straat vraag of ze willen betalen voor journalistiek, lachen ze me uit. Mediabedrijven reageren positiever, zij vinden onze cijfers erg hoopgevend.'

Bij Blendle kun je artikelen uit kranten en tijdschriften kopen. Een nieuwsbericht uit De Telegraaf kost 15cent, een lang interview uit Vrij Nederland 89cent. Daarvan gaat 30procent naar de onlinekiosk. Over de omzet wil Klöpping niets kwijt, maar het is een relatief kleine markt. Grote kranten halen jaarlijks naar verluidt elk een paar ton binnen via Blendle.

Het bedrijf is inmiddels actief in België, Duitsland en de Verenigde Staten. Van de miljoen gebruikers komt het merendeel uit Nederland. Kanttekening is dat 80 procent nooit geld heeft gestort op zijn Blendle-account. Sommigen hebben niets gedaan met de 2 euro 50 welkomsttegoed.

Geeft niks, vindt Klöpping: 'We hebben 1 op de 5 gebruikers zover gekregen dat ze wel betalen voor artikelen. In veel gevallen jongeren, die journalistiek tot voor kort zagen als iets dat gratis is. Een score van 20 procent is heel goed, vergelijkbaar met wat Spotify presteert in de muziekindustrie.'

Zijn generatiegenoten hebben zelden een abonnement op een papieren krant. 'Ik zie zoiets als een luxe, een hobby. Met papier kun je goed in de zon zitten en in bad. Ik vind dat leuk, op zaterdag. Maar een artikel delen, dat doe je via internet. En waarom moet je een hele krant kopen om één bepaald stuk te lezen? Dat is toch raar?' Het geheim van Blendle, volgens hem: 'We slagen er steeds beter in stukken te vinden die iemand wil lezen. Die raden we aan in de nieuwsbrief, die per persoon verschilt, via apps en op de homepage.'

Onlinekiosk nu ook in Amerika

De negen dataspecialisten van Blendle krijgen 's ochtends een door de redactie geselecteerde lijst met stukken die geschikt zijn om te verkopen. Daan Odijk (32, product manager data): 'Wij selecteren per gebruiker de beste artikelen, met een algoritme. Die zetten we in de nieuwsbrief - rond acht uur - en op de site. We baseren ons op informatie die mensen geven, zoals hun favoriete onderwerpen, en hun leesgedrag. Klikt iemand bijvoorbeeld op langere verhalen? Waar we hard aan werken is de Blendle Premium Feed, met veel meer suggesties. Betalende gebruikers lezen verhalen uit tientallen media. De Groene Amsterdammer heeft soms mooie artikelen. Veel mensen zien dat blad zelden, maar bij ons kopen ze dat stuk alsnog. Dat vind ik mooi.'

Filterfunctie

Zes keer per week staan drie redacteuren om vijf uur 's ochtends op; zij lezen alle dagbladen en selecteren de beste stukken. Daarna krijgt elke gebruiker tips voor enkele 'must-reads', aangevuld met op de persoon toegesneden aanbevelingen.

Blendle profileert zich ook als betaaldienst op andere sites en als filter van de stortvloed aan nieuws. 'Vooral in Amerika reageren ze goed op die filterfunctie', zegt Klöpping. 'Daar lezen ze verhalen steeds vaker via Facebook en andere techbedrijven. Ze zien vooral click-bait, verhalen met koppen die meer beloven dat ze waarmaken. Zo zie je de journalistiek dommer worden en dat maakt ons belangrijker. Wij zetten juist kwaliteitsjournalistiek in de etalage.'

Die 'kwaliteit' is niet per se hoogdravend. De best verkopende stukken gaan veelal over afvallen, hardlopen, seks of relaties. Het zijn in ieder geval geen artikelen van 'parasitaire journalisten die met copy-paste werk van anderen gebruiken', beklemtoont de ondernemer. 'Wij verkopen vooral verhalen waar veel werk in zit.'

Het bedrijf maakt geen winst. 'Dat is gek genoeg niet het doel, ik moest daaraan wennen. Onze investeerders, The New York Times en Axel Springer Media, willen vooral dat we blijven groeien. Als we dit alleen in Nederland zouden doen, zonder het personeel dat nu werkt voor de internationale markt, zouden we trouwens al wel winstgevend zijn.'

Concurrenten

Zijn bedrijf is niet de enige speler op deze markt. Apple News doet iets vergelijkbaars en in Nederland is er Topics van de Persgroep. Volgens Klöpping is Facebook zijn grootste concurrent: 'Zij bepalen met al hun gebruikers in toenemende mate wat het grote publiek ziet: een enorm gefilterde versie van de werkelijkheid.'

Maar Blendle filtert toch ook? 'Ergens wel, maar wij willen niet dat lezers terechtkomen in een bel, alleen verhalen lezen die bij hen passen. Je moet ook verrast worden, zien dat er andere meningen zijn.'

Als een concurrent goedkoper of gebruiksvriendelijker werk levert kan het bergafwaarts gaan, erkent hij. 'De grote angst van iedere start-up is dat Facebook, Amazon of Google je kapotmaakt. Wij hebben een groot voordeel: we richten ons op één ding.'

Klöpping is optimistisch. 'Uitgevers uit de hele wereld gaan met ons in zee. Ze hoeven geen zaken te doen met een bedrijf uit fucking Utrecht. Ze doen het omdat ze vertrouwen hebben in ons. Ik denk dat Blendle kan uitgroeien tot de Spotify van de journalistiek. Weet je hoeveel betalende gebruikers dat heeft? Dertig miljoen.'

Digitale kiosk gelanceerd
April 2014
Internetondernemer Alexander Klöpping en mediaondernemer Marten Blankesteijn lanceren vandaag Blendle, waar je artikelen uit Nederlandse kranten en tijdschriften kunt kopen. Van het verkoopbedrag is 30 procent voor de digitale kiosk.

Uitbreiding naar België
September 2014
De Nederlandse onlinekiosk Blendle biedt nu ook Belgische artikelen aan, onder meer uit HUMO en dagblad De Standaard. Gesprekken met andere media zijn nog gaande. Blendle overschreed in augustus de grens van 100 duizend gebruikers.

Topuitgevers investeren in Blendle
Oktober 2014
The New York Times en het Duitse Axel Springer Verlag investeren 3 miljoen euro in Blendle. Ze zien dit als 'de perfecte brug' tussen traditionele uitgeverijen en jongeren. In ruil voor hun investering krijgen ze samen een belang van 23 procent in Blendle.

Onlinekiosk nu ook in Amerika
Maart 2016
Een half jaar na de lancering in Duitsland breidt Blendle uit naar de VS. De digitale kiosk verkoopt voortaan stukken uit The Washington Post en tientallen andere media. Blendle begint rustig; het laat mondjesmaat nieuwe gebruikers toe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden