Pop

Blaudzun moet nog wat zoeken naar de juiste toon ★★★☆☆

De zanger wil met de Backstage Sessions het publiek laten zien en horen hoe zijn nieuwe album Lonely City Exit Wounds tot stand is gekomen.

Blaudzun in TivoliVredenburg in Utrecht. Beeld Jelmer de Haas
Blaudzun in TivoliVredenburg in Utrecht.Beeld Jelmer de Haas

Bijzonder en gedurfd, na vijftien maanden corona-stilte, de hernieuwde kennismaking van Blaudzun met zijn publiek. De 250 mensen die in de grote Ronda-zaal van TivoliVredenburg donderdag waren toegestaan zouden geen gewoon concert voorgeschoteld krijgen. Tijdens de tournee Backstage Sessions die Blaudzun in Utrecht is begonnen, wil Blaudzun (Johannes Sigmond) het publiek laten zien en horen hoe zijn nieuwe album Lonely City Exit Wounds dat in januari verschijnt, tot stand kwam.

Dat deed hij donderdag door van achteren uit de nog verlichte zaal het podium op te wandelen, aan tafel te gaan zitten en even te overleggen met zijn technicus. Een soort toneelstukje waarin de merites van het nieuwe liedje Save Me worden besproken. Blaudzun laat uit zijn laptop een oude demoversie opklinken en speelt met zijn band de versie zoals die op zijn album zal komen.

De lichten zijn nog aan, en een beetje onwennig is het allemaal wel. ‘Misschien hebben jullie wel veel meer zin in een fokking feestje’, zegt Blaudzun. ‘Ik kan me voorstellen dat je denkt: wanneer gaat het nu echt beginnen?’ Maar het publiek is geduldig. Na een nieuw liedje solo in een ‘naakte’ versie gaan de lichten uit en komt Blaudzun in glimmend jasje met band terug en lijkt alles weer zoals vanouds.

Blaudzun in TivoliVredenburg in Utrecht. Beeld Jelmer de Haas
Blaudzun in TivoliVredenburg in Utrecht.Beeld Jelmer de Haas

‘Lekker, Johannes’, roept iemand uit het publiek, en lekker klinkt het ook. De deels vernieuwde band met broer Jakob als gitarist naast Blaudzun heeft een rijke, wulpse sound. Heerlijk om zo’n typische rockdynamiek met diepe baslijnen, klaterende drums en priemende gitaren weer live te mogen ondergaan. Het nieuwe materiaal klinkt eigenlijk best snel vertrouwd. Gepassioneerde volle rocksongs, waarin het voor Blaudzun zelf nog wat zoeken is naar de juiste toon. De modulaties gaan hem in een aantal nieuwe liedjes nog niet heel soepel af, de gewenste kopstem lijkt soms net te hoog gegrepen. Ook heb je het gevoel dat niet alle liedjes even af zijn, en hoop je toch op een oud bekend liedje waarop je even lekker als vanouds los kunt gaan.

Dat kan even. Want wanneer Blaudzun Promises of No Man’s Land inzet, heeft hij het publiek helemaal op zijn hand. Nu doorpakken , denk je dan, maar dan nadert het slot al. Na vijf kwartier aftasten, op een moment dat de band net lekker op dreef lijkt, kondigt de gastheer zijn laatste nummer aan, de sterke laatste single Real Hero. Blaudzun belooft in januari terug te komen, voor een echt concert voor een hopelijk dansend publiek. Wij hopen het met hem, want helemaal overtuigend was deze wat korte avond met Backstage Sessions nog niet.

Blaudzun Backstage Sessions

Pop

★★★☆☆

10/6, TivoliVredenburg, Utrecht. Tournee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden