Podcastrecensie Blackout

V luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een. Vandaag: het verslavende Blackout schotelt een somber toekomstbeeld voor.

Beeld Endeavor Audio

Blackout

★★★★★

Endeavor Audio.

Met Rami Malek

Van The Living Dead tot The Handmaid’s Tale, van The Road tot Station Eleven: het postapocalyptische genre in series, literatuur en film bestaat al eventjes. Nu de techniek ons steeds steviger in zijn greep houdt, is het dystopische verhaal relevanter dan ooit tevoren. Er schuilt een aangenaam spanningsveld tussen het escapisme van goede dystopische fictie en het semirealistische, sombere toekomstbeeld dat erin voorgeschoteld wordt. Dit is nu allemaal niet aan de hand (en dat is fijn), maar het zou wel zomaar kunnen gebeuren (en dat is niet zo fijn).

Dat is precies wat er gebeurt in Blackout, een podcast over een fictief plaatsje in de Amerikaanse staat New Hampshire. In de allereerste scène verliest een straaljagerpiloot die een verkenningsvlucht maakt om onverklaarbare redenen de controle over zijn toestel en stort neer in een gebied waar de elektriciteit is uitgevallen. Dan gaan we maanden vooruit in de tijd en horen we de stem van Rami Malek als radio-dj die de luisteraar door alle gebeurtenissen heen gidst.

Wat de totale stroomuitval heeft veroorzaakt blijft een raadsel, maar dat het waarschijnlijk gaat om een vooropgezet plan, wordt in de loop van de serie langzaamaan duidelijk. Maar eigenlijk gaat het daar niet om in Blackout; veel interessanter en spannender is hoe de lokale bevolking omgaat met de maatschappelijke ontwrichting als gevolg van de stroomuitval. Laat het maar aan de inwoners van New Hampshire over om hun aangeboren talent tot militievorming en onderbuikgevoelens volledig de vrije loop te laten en het recht in eigen hand te nemen.

Blackout moet een ‘immersieve’ luisterervaring bieden, een geparfumeerde term om aan te geven dat je gewoon heel veel verschillende geluiden hoort en je als luisteraar in het verhaal waant. De podcast maakt die pretentie zeker waar. Dat is voor een groot deel te danken aan het overtuigende acteren van Rami Malek, bekend van Bohemian Rhapsody en de miniserie The Pacific.

Eenmaal begonnen aan Blackout zal de luisteraar zich dankzij de verslavingsfactor gedwongen voelen de gehele achtdelige serie in een paar dagen (of binnen een etmaal) te verslinden. En na afloop blijft hij achter met een stevige trek naar meer. Jammer, want er is geen meer. Tenminste, voorlopig niet. Maar als er nou genoeg mensen naar dit eerste deel van Blackout luisteren, kan het tweede deel toch zeker niet meer lang op zich laten wachten (hopen we).