Bioscoopfilms die u deze week wel/niet moet zien (13)

Wekelijks selecteert de Volkskrant nieuwe films die u niet mag missen. En films die u met gerust hart kunt overslaan. Deze week zien: een sterrenregen voor Timbuktu van Abderrahmane Sissako. Verder: Phoenix met een indrukwekkend spel van Nina Hoss, en de film van Sean Penn, The Gunman. Die laatste mag u laten zitten: 'Mislukter en misplaatster zie je het zelden.'

Scène uit Timbuktu. Beeld .

Timbuktu

'Hier zijn mijn handen, hak ze maar af.' De vrouw die op straat vis verkoopt kan er niet meer tegen. Ze moet handschoenen dragen van de religieuze politie, maar hoe kun je werken met handschoenen aan? Het is een scène uit Timbuktu, de vierde speelfilm van Abderrahmane Sissako, over de gevolgen van een fundamentalistisch bewind voor de lokale bevolking. Begin 2012 viel de woestijnstad in handen van moslimextremisten. Plotseling mochten de inwoners geen muziek meer maken, sigaretten roken of voetballen. De vrouwen moesten gesluierd over straat en de sharia werd ingevoerd.

Timboektoe werd een jaar later bevrijd door het Franse leger, maar dat maakt Sissako's film niet minder actueel, schrijft Pauline Kleijer in haar vijfsterrenrecensie voor de film die winnaar is van zeven Césars (de belangrijkste Franse filmprijzen) en een Oscar-nominatie. 'Scherp, maar met een open blik beschouwt de regisseur de gevolgen van een bezetting. Het levert een prachtige mozaïekfilm op, overtuigend in zijn woede en overweldigend in zijn schoonheid. Het oogverblindend fraaie landschap contrasteert met de zielloze agressie van de extremisten. Kalme, vredige dagelijkse handelingen worden afgewisseld met explosies van repressie en geweld.'

Scène uit Timbuktu. Beeld .

Trouw (vier sterren) schrijft dat de grote kracht van de film is dat het ondermijnende gedrag van jihadistische fundamentalisten in alle kalmte wordt getoond: 'Met geweldloos verzet, fantasie en absurde humor gaat Sissako, een van de grootste cineasten van het Afrikaanse continent, de terreur te lijf. Door de jihadisten zelf stiekem te laten roken en te betrappen in een gesprek over hun favoriete voeballers, toont hij hun schijnheiligheid.'

Parool (vijf sterren) noemt de film van Sissako 'een Afrikaans meesterwerk'. De regisseur heeft volgens de krant een onvergetelijke film gemaakt 'die sinds de première in Cannes alleen maar in statuur lijkt te groeien'. 'Timbuktu is geen precieze reconstructie van een duister - en recent - hoofdstuk in de geschiedenis, maar eerder een meesterlijke verzameling personages en scènes.' En NRC (vier sterren) noemt Timbuktu 'een zeer actuele film over een urgent thema, zeker, maar nog meer dan dat: een film die zowel wijsheid als schoonheid bevat'.

Timbuktu (drama). Regie Abderrahmane Sissako. Met Ibrahim Ahmed, Abel Jafri, Toulou Kiki. 100min., in 18 zalen.
Tekst loopt door onder de trailer van Timbuktu.

Interview Abderrahmane Sissako

'Ik wilde het lijden van die mensen tonen,' vertelde de Afrikaanse regisseur Abderrahmane Sissako in een interview afgelopen maand met de Volkskrant.


Phoenix

Het leven van Nelly is kapot gegaan toen ze in 1944 naar het concentratiekamp werd afgevoerd. Ze heeft het overleefd, met een verminkt gezicht, en is teruggekeerd naar de puinhopen van Berlijn waar ze na plastische chirurgie op zoek gaat naar haar man, de pianist Johnny.

Phoenis is de achtste speelfilm van regisseur Christian Petzold. Hij is een meester in het ombuigen van melodramatische ontwikkelingen tot subtiel, veelzeggend drama, vindt Pauline Kleijer in haar viersterrenrecensie. 'De film gaat over illusies en is zelf ook als een zinsbegoocheling - zo knap dat je er wel in moet geloven. Het is te danken aan de secure regie, de fraaie muziek, de slim gekozen herhalingen en spiegelingen, het zwoele, contrastrijke camerawerk, de pijnlijk eerlijke observaties over de kille ontvangst van oorlogsslachtoffers. En het is te danken aan het indrukwekkende spel van Nina Hoss en Ronald Zehrfeld.'

Nina Hoss als Nelly von Len in Phoenix. Beeld .

Profiel Nina Hoss

Ze heeft een voorkeur voor rollen van vrouwen die hun kwetsbaarheid verbergen achter afstandelijkheid. De Duitse actrice Nina Hoss weet een ongeloofwaardig verhaal geloofwaardig te maken, is in dit profiel te lezen.

Trouw (ook vier sterren) noemt Christian Petzold 'een van de interessantste Duitse regisseurs van dit moment'. 'Phoenix gaat ook over zien, over kijken en vooral wegkijken, als een psychologisch verschijnsel, en doet dat in een uitgebeende stijl waarin het melodrama niet wordt gepresenteerd maar gethematiseerd.'
'Ongelooflijk uitgangspunt wordt moeiteloos geloofwaardig in dit aangrijpende WO II-drama van de Duitse regisseur Petzold,' schrijft
Cinema.nl (vier sterren), en roemt ook de 'weergaloze' hoofdrol van Hoss. Meer lof bij The Guardian (eensgezind met ook vier sterren) die Hoss' spel verbazingwekkend noemt. 'Ze is half acteur, half Russische pop.'

Phoenix. Regie: Christian Petzold. Met Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf. 98 min., in 15 zalen.
Tekst loopt door onder de trailer van Phoenix.

The Gunman

Smaakvol is het allerminst, vindt Berend Jan Bockting de wijze waarop in The Gunman de burgeroorlog in de Democratische Republiek Congo wordt verbonden aan de gewelddadige wraakacties van een getraumatiseerde ex-huurmoordenaar die tegenover zijn manipulatieve opdrachtgevers komt te staan.
Sean Penn (die zo te zien flink aan de gewichten heeft gehangen) is weinig overtuigend als toevoeging aan het midlife-actieheldengenre schrijft Bockting. Ook ziet hij dat steracteurs Bardem en Elba zich een weg ploeteren richting aftiteling en een soapy subplot over een verloren geliefde zie je zelden 'mislukter en misplaatster'. U raadt het al: één ster en niet meer.

Sean Penn in The Gunman. Beeld .

Volgens Cinema.nl probeert Sean Penn een graantje mee te pikken als vijftigplusheld, 'maar dat mondt uit in een tandeloze mislukking'. 'Aan de gespierde torso van de 54-jarige acteur ligt het niet; daar zal menige man in welke leeftijdscategorie dan ook jaloers op zijn. Waar het wel aan ligt, is het ridicule script vol platte personages, plotgaten, clichés en een akelig ongeëmancipeerde vrouwelijke bijrol.'

The Guardian (twee sterren) noemt The Gunman voorspelbare 'ammo-porn actioner'. Nu.nl (drie sterren) vindt dat Penn zich manmoedig door deze vette actiethriller heenslaat. 'Deze rol zal hem geen Oscar (Milk, Mystic River) opleveren of zelfs maar een Oscar-nominatie (Dead Man Walking, Sweet and Lowdown, I Am Sam), maar geloofwaardig is hij wel als ijzervreter.'

The Gunman (actie). Regie Pierre Morel. 115 min., in 80 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden