Bioscoopfilms die u deze week wel/niet moet zien (10)

Wekelijks selecteert de Volkskrant films die u niet mag missen. En die u met gerust hart kunt overslaan. Deze week: American Sniper van Clint Eastwood, het laatste deel van Andersson's trilogie A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, en twijfelgeval de robotfilm Chappie.

Scène uit American Sniper. Beeld -

American Sniper

In American Sniper, geregisseerd door Clint Eastwood, volgen we de dodelijkste scherpschutter uit de geschiedenis van het Amerikaanse leger: Chris Kyle, vertolkt door Bradley Cooper. Kyle gaat naar Irak met slechts één missie: zijn wapenbroeders beschermen. Met zijn vaste hand groeit zijn reputatie rap voor én achter de vijandelijke linie. Eenmaal veilig thuis blijkt dat hij de oorlog niet achter zich kan laten.

American Sniper, het boek dat Kyle schreef over zijn jaren als Navy SEAL, staat na verschijnen in 2012 lang in de bestsellerlijst van The New York Times. In de Verenigde Staten verbrak de film records aan de kassa. De film kreeg zes Oscarnominaties maar won uiteindelijk alleen het beeldje voor Beste Geluidsmontage. En deze week is de film eindelijk hier te zien.

Volkskrant-recensent Bor Beekman geeft vier sterren en vindt dat Clint Eastwood met vaste hand regisseert. 'Ongeveer zoals de Amerikaanse militairen Iraakse deuren intrappen en woningen controleren: economisch, met een coördinatie en beheersing die lange training verraadt. De overdreven beeldlyriek in American Sniper blijft beperkt tot een enkel moment - de kogel die even vertraagd door het beeld suist.' Eastwood kneedt de oorlogsstrijd tot een spannend persoonlijk duel waarin Bradley Coopers spel stijgt tot grote hoogten, vindt Beekman: 'Die alerte, opengesperde ogen, de nervositeit, het is precies genoeg.'

Het Parool is minder positief: twee sterren. 'Over Kyles omstreden boek en zijn fatale keuze om andere getraumatiseerde veteranen met PTSS op de schietbaan van wapens te voorzien, komen we niets te weten. Het maakt American Sniper tot een dubieuze, ondoordachte filmbiografie met hagiografische trekken, die rechtse Amerikanen naar de mond praat en elders nog wat olie op jihadistische brandhaarden gooit.'

De Britse krant The Guardian (ook twee sterren) is ook teleurgesteld dat de film niet ingaat op de complexe gebeurtenissen na afloop van de legercarrière van Chris Kyle en de sterrenstatus die Kyle verwierf na publicatie van zij autobiografie waar de film op gebaseerd is. Het

Scène uit American Sniper met Bradley Cooper als Chris Kyle. Beeld -

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

De Zweedse regisseur Roy Andersson etaleert in zijn films breeduit het menselijk tekort. A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, is na Songs from the Second Floor (2000) en You, the Living (2007) het laatste deel in Anderssons meesterlijke, surrealistische trilogie. Dat Andersson zijn werkwijze trouw blijft, maakt de laatste twee delen van zijn trilogie minder verrassend, maar niet minder geniaal, schrijft Pauline Kleijer in haar vijfsterrenrecensie. 'De perfectionistische regisseur (hij deed vier volle jaren over het maken van A Pigeon) blijft onovertroffen in zijn precisie, zijn kunstenaarsoog en zijn droefgeestige humor.'

Volgens Het Parool zit er geen misser tussen de negentig minuten van Roy Anderssons droogkomische meesterwerk, 'dat zowel liefdevol als meedogenloos is'. 'Liefdevol is de maker in zijn schets van de vriendschap tussen twee falende handelsreizigers, meedogenloos in de afrekening met het kolo­niale verleden en onze omgang met dieren. Aandoenlijk en grappig is hij altijd.' The Guardian noemt The Pigeon een briljante onderscheidende film die niemand anders had kunnen maken.

Scène uit A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence. Beeld -

Chappie

Chappie is de derde speelfilm van het Zuid-Afrikaanse filmtalent Neill Blomkamp, na de zeer geslaagde, oorspronkelijke sciencefictionfilms District 9 en Elysium. Chappie borduurt volgens Volkskrant-recensent Berend Jan Bockting naadloos voort op de fraaie korte films die zijn carrière lanceerden.

Chappie gaat over twee modellen politierobots. 'Origineel? Mwa. Chappie biedt een cocktail van bestaande sciencefiction-ingrediënten.' De film vliegt alle kanten op en is charmant en onderhoudend. Maar de film had een scherpere focus mogen hebbe, vindt Bockting.

Ook Het Parool geeft Chappie geen punten voor originaleit: 'In hoofdlijnen is Chappie een variatie op Paul Verhoevens toekomstsatire Robocop.' De film stelt niet teleur dankzij 'de kleurrijke straatcultuur van Johannesburg en Blomkamps talent voor enerverende actie'. Net als Het Parool geeft Dagblad Trouw met vier sterren een ster meer dan de Volkskrant. 'De geboorte van Chappie, de robot die kan voelen en denken, vormt een van de hoogtepunten van Neill Blomkamps nieuwste science fiction-avontuur.' Cinema.nl vindt dat hoewel er nogal wat rammelt aan dit komisch-filosofische robocopactiedrama ('Hoezo zit er maar één softwaredesigner op een megaproject als het ontwikkelen van intelligente robots?), Chappie als film wel werkt.


Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden