Bioscoopbezoek Nederland stijgt opnieuw

Het Nederlandse bioscoopbezoek is in 2013 weer gestegen. De bioscopen trokken in 2013 ruim 30,8 miljoen bezoekers, een stijging van 0,8 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Nederland gaat hiermee in tegen een internationale trend. In veel Europese landen daalde het bioscoopbezoek juist in 2013.

Een scène uit Despicable Me 2. Beeld AP

Volgens Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor Cinematografie, is dit vooral te danken aan de Nederlandse films die het weer erg goed deden dit jaar. Ruim 20 procent van alle bezoekers kocht een kaartje voor een vaderlandse productie.

De best bezochte film van het jaar was de animatiefilm Despicable Me 2. Op de tweede plaats eindigde de tweede Hobbit-film, The Desolation of Smaug. Deze leverde overigens wel meer geld op dan Despicable Me 2, omdat The Hobbit 2 een extreem lange film is en daarom de toegangsbewijzen duurder zijn.

De best bezochte Nederlandse film was Verliefd op Ibiza, die ruim 714.000 bezoekers trok. De Nederlandse arthousebioscopen hadden overigens een minder goed jaar, omdat een grote hit als Intouchables, die in 2012 bijna 1,5 miljoen bezoekers trok, ontbrak. Het aandeel van de filmhuizen daalde hierdoor licht. De best bezochte titels in deze theaters waren De nieuwe Wildernis en La Grande Bellezza.

De cast van Verliefd op Ibiza, de best bezochte Nederlandse film van 2013. Beeld anp
Een scène uit The Hobbit 2. Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden