Biografie van verdwenen schrijfster

De tweede roman van schrijfster en filosofe Claire Polders (1976), De verdwijning van Eva Zomers, speelt zich hoofdzakelijk af in Parijs....

Edith Koenders

Polders heeft haar plan grondig uitgewerkt: ze citeert uit het werk van de gefingeerde schrijfster, heeft een website ontworpen om de suggestie van echtheid te wekken en verwijst in haar bibliografie achter in het boek naar Zomers’ (fictieve) literaire productie. Geen toeval allemaal, want een van de thema’s van het boek is de verbeelding. Marga beschikt over onvoldoende informatie om haar biografie te kunnen schrijven, Eva Zomers is verdwenen, en niemand weet waarom en waarheen.

Aanvankelijk schieten Marga’s inlevingsvermogen en verbeelding te kort. Ze is een rationeel type, beheerst en onervaren. Door haar vriendschap met een oude schilder,de kluizenaar Lucien, leert ze zichzelf en uiteindelijk de kracht van de verbeelding kennen.

Deze Lucien vraagt waarom ze niet verder kan met haar biografie. Marga dreunt haar lesje op: ‘Als historica ben ik altijd in mijn tekst aanwezig. Juist omdat de grenzen vaag zijn, mag ik feiten en suggesties niet doelbewust vermengen. Ik wil zo onzichtbaar mogelijk zijn.’

Was de schijfster maar wat onzichtbaarder geweest in deze roman, dan waren haar personages misschien levendiger geworden. Nu zijn het poppen die de kennis van Polders braaf oplepelen.

De schrijfster legt niet alleen alles uit, ze staat ook vaak als een schooljuf tegenover haar lezer. De historische sensatie van Huizinga wordt toegelicht, de roman is doorspekt met filosofische citaten (‘de hel dat zijn de anderen’) en feiten over Parijs en zijn geschiedenis. Voor een lesje kunstgeschiedenis ga naar bladzijde 92: ‘In de tijd dat Lucien met schilderen begon waren er drie overheersende stromingen. Sociaal-realistische kunst, surrealisme, abstractie.’

Hier is een schrijfster aan het woord die net als haar hoofdpersoon te veel bezig is met feiten en theorieën. Jammer dat een roman over de verbeelding zo weinig aan de verbeelding overlaat.Edith Koenders

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden