Theaterrecensie Oerol 2018

Billy the Kid, De Wereldvergadering en Pinokkio spelen in op het post-truth sentiment van 2016 op Oerol

Pinokkio door Veenfabriek i.s.m. La Compagnie du Tire-Laine tijdens Oerol 2018. Foto Ben van Duin

Post-truth, in 2016 het internationale woord van het jaar, is inmiddels ook tot Oerol op Terschelling doorgedrongen. Het waart rond in verschillende muziektheatervoorstellingen. Om te onderstrepen dat de publieke opinie sneller wordt gebaseerd op emoties en persoonlijke overtuigingen dan op objectieve feiten. Nu is theater per definitie een terrein waar het niet draait om waarheid en realiteit, maar om gevoel en verbeelding. Muziektheatergroepen als Orkater, Veenfabriek, Touki Delphine en Nineties Productions spelen daar gretig op in met allerlei bonte en geraffineerde composities met een sterke vertelkracht.

Billy the Kid: a post-truth concert in court (vier sterren)

Zo reconstrueren zeven muzikanten (waarvan drie uit Amerika) in Billy the Kid: a post-truth concert in court van Nineties Productions en Touki Delphine het even gruizige als legendarische leven van deze jonge moordenaar uit eind negentiende eeuw. Het publiek is de rechtbank en de feiten over 21 moorden in 21 levensjaren zijn snel verteld. Spannender is hoe ze de kogel, die zijn hart trof, aan het woord laten, zijn paard, het hooi, twee leden uit zijn jeugdbende, enzovoort. Kleurrijke personages die tot leven komen met ter plekke gecreëerde hoorspelgeluiden, idiote uitdossingen en een uitbundig instrumentarium. De rauwe muziek en meeslepende songs vormen de krachtige diesel: een mengsel van country, hiphop, Tom Waits en David Bowie.

Billy the Kid door Nineties Productions & Touki Delphine, Oerol 2018 Foto Julian Maiwald

Pinokkio (vier sterren)

Veenfabriek verpakt met Franse gastmuzikanten uit Lille de post-truth in een zomers en scabreus volksfeestje. In Pinokkio, de houten popjongen die symbool staat voor de leugen, confronteren ze hem (Phi Nguyen) in de open lucht eveneens met vertellende, zingende en musicerende personages uit zijn levensverhaal. Die lijken zo uit een lsd-trip weggelopen. Ze fabuleren en schofferen alles en iedereen en halen er zelfs bureau Jeugdzorg bij, om een zo fout mogelijke Pinokkio in elkaar te klutsen.

De Wereldvergadering (****)

Orkater pakt de post-truth in De Wereldvergadering serieuzer aan. Al zijn de zes jonge krachtige zangers annex spelers zich bewust van de onmogelijkheid om alle wereldbewoners te verzamelen op een Waddeneiland en zo de waarheid te ontdekken achter urgente problemen. Fraai hoe ze met zendermicrofoons vanuit de duinen zingend en musicerend dichterbij komen, in optocht, om voor onze neus een ietwat naïef maar zeker humoristisch engagement te laten horen. En zingen dat ze kunnen, van soul tot kerkgezang. Zelfs God (ongenodigd) trekt zijn scheur open. Want als iemand de waarheid weet, zou je denken: mooi niet.

De Wereldvergadering Orkater, Michiel de Regt & Wilko Sterke. Foto Ben van Duin

Billy the Kid: a post-truth concert in court (****) door Nineties Productions & Touki Delphine, 16/6, Schuur Jelle Cupido. Aldaar t/m 24/6 en van 10 t/m 17/7 in Theater Bellevue, Amsterdam

De Wereldvergadering (****) door Orkater, 17/6, De Kwekerij, Formerum. Aldaar t/m 24/6