Billboard meet nu ook streams; dance nu wél in top hitlijst

Dancemuziek, al jaren genegeerd door de grote Amerikaanse radiozenders, vindt eindelijk zijn weg naar de hogere regionen van de Billboard Hot 100, de meest toonaangevende algemene hitlijst van Amerika, en dus ook de rest van de wereld. Dat kan door streaming music.

Sinds deze week worden de luistercijfers van streaming music-kanalen aan de meetgegevens voor de top 100 van meest populaire platen toegevoegd, waardoor de samenstelling ervan nog meer een lijst van de luisteraar zelf wordt. De populariteit van dancemusic in de VS wordt op deze manier alsnog weergegeven door een hoge plek in de hitlijst.

Silvio Pietroluongo, hoofd bij Billboard, stelt in USA Today dat streaming kanalen nu 'mainstream' zijn geworden: 'Het is een nieuwe manier voor liedjes om gehoord te worden en uiteindelijk te scoren in de Hot 100'. Billboard gebruikt de gegevens nu naast die van de verkoop in winkels, downloads en airplay op radiostations.

Hoge noteringen
En het gaat hard, want muziek wordt massaal via streams beluisterd, erkent Billboard. Gemiddeld worden songs tegenwoordig drie keer vaker via streams beluisterd dan via downloads. Het zorgt bijvoorbeeld voor hoge noteringen voor relatief onbekende dj's als Electronic wiz, de Franse dance-act M83 en de Zweedse DJ Avicii. Nummers die op gewone radiostations niet worden gedraaid.

Streamingkanalen die Billboard meet zijn onder meer Spotify, Slacker en MOG. Pietroluaongo: 'Billboard heeft zich altijd aangepast aan de tijd; van vinyl tot cassettes en van cd's tot digitale downloads in 2005. Dit is gewoon een voortzetting van de manier waarop wij bijhouden waar mensen wereldwijd naar luisteren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden