Bijzondere printtechniek creëert special effects op textiel

Bastian Visch (103 punten) bedacht een originele techniek om plooien op stof te suggereren. Hij bezit genoeg eigenzinnigs en onaangepasts om een grote te worden in de mode, zeggen drie insiders in het wereldje.

Bastian Visch Beeld Elza Jo

Mannenmodeontwerper Bastian Visch (26) is de winnaar van V's grote vakgenotenpoll. Met zijn zelfontwikkelde manier van printen, waarmee hij draperieën en plooien kan suggereren, won hij eerder dit jaar Lichting, de belangrijkste modeprijs voor jong talent.

Visch brengt met een kwast een laagje lichtgevoelige emulsie aan op een stuk stof, waarna hij dat anderhalve minuut in de zon legt. Vervolgens gooit hij de stof in een ontwikkelbad met water en scant hij de stof in op de computer, zoals je een negatief inscant. Het negatief maakt hij op de computer positief en zo ontstaat de print. Die print komt uiteindelijk op de stof van het kledingstuk .

Visch werkte bijna twee jaar aan dit unieke procédé. Begin maart presenteert hij een speciale mannenmodecollectie bij warenhuis V&D. Drie modekenners over het talent van Bastian Visch.

Bastian Visch collectie Beeld Etienne Tordoir

Iris Ruisch, talentscout voor HTNK (Fashion Recruitment & Consultancy), in Amsterdam:

'Bastian heeft een bijzondere manier van printen ontwikkeld, die is gebaseerd op een authentiek fotografische techniek. Hij maakt kledingstukken lichtgevoelig en legt ze dan in het zonlicht. Dat geeft zijn prints een driedimensionaal effect. Omdat Bastian al jaren bezig is met het ontwikkelen van deze techniek, hebben zijn ontwerpen een gelaagdheid die je bij beginnende ontwerpers maar zelden ziet. Met zijn manier van printen kan hij bijvoorbeeld draperieën en plooien suggereren op stoffen. Zo kan een gestreken jasje eruit komen te zien alsof er kreukels in zitten en een doorgestikt patroon krijgt meer diepte.

'Bastian is al jaren bezig met het zelf vervaardigen van prints en textiel. Voordat hij naar de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag ging, volgde hij een opleiding aan de Swedish School of Textiles. Wat heel sterk is aan Bastian, is het feit dat hij zijn printtechniek ook had toegepast op accessoires. Terwijl veel beginnende ontwerpers hulp van een stylist inroepen om de outfits af te maken, had Bastian voor zijn afstudeershow zelf een partij oude kistjes zo bewerkt dat ze precies bij de rest van de kleding pasten.'

Liselore Frowijn (nr 2) 82 punten
Liselore Frowijn is vorig jaar cum laude afgestudeerd aan de ArtEZ academie in Arnhem. Dat is de modeschool waar eerder klinkende namen als Iris van Herpen, Viktor & Rolf en Alexander van Slobbe studeerden. Het zit er dik in dat Frowijn op termijn net zo'n klinkende naam wordt. Vorig jaar zomer won ze met haar afstudeercollectie de Frans Molenaar Coutureprijs. Dit jaar won ze in april de tweede prijs op het internationale modefestival in Hyères: de Prix de Chloé. Haar werk? Ze combineert elementen uit de sport, denk aan lycra, met klassieke luxe-elementen zoals met de hand aangebrachte borduursels. Ze is niet bang voor felle kleuren; haar kleding is vaak uitbundig. More is more, bij Frowijn. Ze werkte dit jaar onder meer voor stoffenfabrikant Vlisco aan de ontwikkeling van een nieuwe collectie, die binnenkort wordt gepresenteerd. En momenteel is ze bezig met haar eigen collectie, die ze in januari tijdens de Amsterdam Fashion Week voor het eerst laat zien. liselorefrowijn.com

David Laport (nr 3) 80 punten
De opgewaaide kleding waarmee David Laport (28) twee jaar geleden afstudeerde aan de Koninklijke Academie in Den Haag, heeft in de modewereld indruk gemaakt. Voor zijn eindexamencollectie had hij een techniek ontwikkeld waarmee hij geplisseerde rokken omhoog kon laten staan, zodat het leek alsof de wind er vat op had. Die techniek heeft hij inmiddels verder uitgebouwd. Het resultaat? Spannende en experimentele kleren, die technisch goed in elkaar zitten. Laport kreeg na zijn eerste show bezoek van verschillende technische mensen uit de ateliers van theater- en operagezelschappen die wilden weten hoe die omhoog staande rokken in elkaar steken. Op dit moment werkt de ontwerper met Het Nationale Ballet aan een korte film met zijn werk. Die film presenteert hij in januari tijdens de Amsterdam Fashion Week. Daarnaast is hij druk met een aantal freelance-opdrachten voor grote modebedrijven en het uitbouwen van zijn eigen merk. Op aanvraag maakt hij kleding op maat, zoals bruidsjurken. davidlaport.com

Gerrit Uittenbogaard, coördinator van de modeafdeling en docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag:

'Bastians werk is interessant omdat hij buiten de bestaande kaders van textiel en mode denkt. De eerste paar jaar op de academie had Bastian interesse voor alles: hij hing net zoveel rond op de afdeling beeldende kunst als op de afdeling mode. Die brede interesse is typisch Bastian. Maar eerlijk is eerlijk: het is even zoeken geweest hem op een goede manier te coachen. Hij is uniek, maar laat zich moeilijk sturen. Hij is geniaal, maar ook lichtelijk chaotisch. Het was niet altijd makkelijk om dat in goede banen te leiden.

'Bastian kwam binnen als een ongeleid projectiel, met veel ideeën en een flinke portie ongeduld. Bastian is een doener. Hij is altijd onderscheidend geweest in zijn aanpak: toen hij in het eerste jaar de opdracht kreeg een trenchcoat te maken, presenteerde hij een volledige outfit, met zelfgemaakte schoenen erbij. Een van zijn sterke punten is zijn consistente eigen stijl en zijn interesse voor het zelf ontwikkelen van textiel en stoffen. Zijn afstudeercollectie, die opvalt door de bijzondere kleurschakeringen, die het resultaat zijn van een zelfontwikkelde printtechniek, sluit mooi aan op zijn eerdere werk en vormt een voorlopig professioneel hoogtepunt.'

Bastian Visch collectie Beeld Peter Stigter

Adriana Hoppenbrouwer, marketing director V&D:

'Wij hebben het afgelopen jaar intensief met Bastian samengewerkt. Want de hoofdprijs van de Lichting-show was dit jaar de kans om een speciale collectie voor V&D te ontwerpen. In maart presenteren we het resultaat van deze samenwerking. Over de kleding kan ik nu nog niet veel zeggen. Maar we zijn heel blij met het resultaat.

'We hebben zijn bijzondere printtechniek op een commerciële manier weten te vertalen. Het is een draagbare collectie geworden. Voor mannen. Maar omdat zo veel vrouwen ook heel enthousiast reageren op zijn werk, hebben we een extra maat toegevoegd, zodat vrouwen er ook in passen. 'De samenwerking met Bastian is goed bevallen. Hij is creatief, innemend en toegewijd. Maar als jonge student was hij ook onervaren. Volgens mij heeft hij veel van ons geleerd.

'Hij had bijvoorbeeld geen idee hoe het er in een groot en commercieel bedrijf als V&D aan toegaat. Natuurlijk heeft dat in de eerste paar weken wat problemen opgeleverd. Zat hij bijvoorbeeld te wachten totdat de zon zou gaan schijnen, omdat hij zonlicht nodig heeft voor zijn zelf ontwikkelde printtechniek. Wij zaten dan intussen met een ongeduldige fabrikant aan de telefoon die op zijn ontwerpen zat te wachten.'

Volgens

Mike Asscher (Royal Asscher), Liesbeth van Berkel Huijsman (Academie Artemis), Sonny Groo (Mykromag), Sandra Govers (visagist), Danie Bles (stylist), Sarah Downe (Bijenkorf), Jan Schoon (Schoon Den Boer PR), Olcay Gülsen (Supertrash), Martijn Nekoui (MOAM), Nathalie Wouters (Vogue), Karin Kuijpers (Metro Mode), Frans Ankoné (stylist), Bastiaan van Schaik (stylist), Maarten Spruyt (stylist), Barrie Hullegie (fotograaf), Peter Stigter (fotograaf), Reinier van der Aart (fotograaf), Petra van Bennekum (Petrovsky & Ramone), Sandra Harmsen (Humanoid), Nelleke Strijkers (Sprmrkt), Jason Denham (Denham The Jeanmaker), Jos Bles (mode-importeur), Carlo Wijnands (modeconsultant), Matthijs Boelee (ArtEZ), Narda van 't Veer (Unit C.M.A.), José Teunissen (ArtEZ), Jochem Leegstra (...,staat), Monique Sakkers (Meesteropleiding Coupeur), Puck Kroon & Hans Kemmink (Puck & Hans), Jurgi Persoons (KABK), Madelief Hohe (Gemeentemuseum Den Haag), Milou van Rossum (NRC), Ruud van der Peijl (stylist), Bart Maussen (Fashion Week Nederland), Mariette Hoitink (HTNK), Manon Schaap (Salon), Davy Hezemans (Spice PR), Meta Struycken (Style Indicator), Martien Mellema (Vogue), Marieke Eyskoot (Talking Dress), Georgette Koning (freelance journalist), Truus Dokter (It fits), Rachid Naas (Fashion Council NL), Peter Leferink (AMFI), Ninke Bloemberg (Centraal Museum)

Hoe is het nu met... Maarten van der Horst?

Toen Maarten van der Horst (34) vorig jaar werd uitgeroepen tot hét talent, had zijn doorbraak eigenlijk al gestalte gekregen. Naar aanleiding van zijn afstudeerwerk aan de Engelse academie Central Saint Martins was hij door modeketen Topshop gevraagd om een collectie te ontwerpen, een samenwerking die dit jaar een vervolg kreeg. Daarnaast verkoopt hij zijn eigen collectie en is hij consultant voor verschillende merken. Van der Horst is vanuit Londen still going strong.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden