Bijtende beamer en pijnlijke stilte op Noorderzon

Tamelijk absurde producties op het zomerfestival in Groningen, waar steeds meer buiten het Noorderplantsoen wordt geprogrammeerd.

Een bezoeker op Noorderzon moet zich aangenaam en onaangenaam willen laten verrassen. Het Groningse zomerfestival voor ‘performing arts’ programmeert avontuurlijke theater-, dans-, circus- en muziekvoorstellingen uit de hele wereld. En daar kunnen curieuze producties tussen zitten.

Neem de voorstelling My name is I LOVE YOU van het Japanse gezelschap Faifai. Is theater populair in Japan? Nee, absoluut niet. Dit piepjonge gezelschap wil dat veranderen en vindt dat ‘theater weer pop moet zijn’. Het resultaat is een merkwaardige, maar vrolijk stemmende voorstelling over vijf twintigers op zoek naar liefde.

Op een pleintje in Tokio spreekt Techno, een student die van technomuziek houdt, de wens uit om naar bed te gaan met een seksrobot. Gelukkig zijn de meisjes Soft en Hard beschikbaar, de een half robot/half mens en de ander een echte robot. Ze kirren van plezier, willen graag seks, maar daarvoor moet wel een pooier worden betaald, die is geïnspireerd door de Amerikaanse president Obama.

Een krankzinnig verhaal ontspint zich, dat de toeschouwer meesleept in een wereld die nog het meest lijkt op een stripboek. Er wordt gelachen, gedanst op Japanse house en er gaat een broek uit. De verhaallijnen zijn ondoorgrondelijk, maar het spektakel is er niet minder fascinerend om.

Dan is de voorstelling L’effet de Serge van de Franse regisseur/acteur Philippe Quesne meer voor het westerse oog. Toch is ook deze productie tamelijk absurd. Quesne speelt een zonderlinge man die op zondagmiddag voor vrienden voorstellinkjes speelt van een paar minuten. In zijn treurige woonkamer geeft hij een kleine lichtshow op Wagner, in zijn tuin laat hij vuurwerk afgaan.

Zijn vrienden, gespeeld door Groningse acteurs/figuranten, mogen om beurten op komen draven. Ze betreden de huiskamer en krijgen een drankje. Na de show geven ze hun mening, daarna worden ze geacht te vertrekken. Telkens levert dat tenenkrommende stiltes op. Hoe moeten ze reageren op zijn onnozele performances? Daarmee gaat de voorstelling over ongemak. Sommige situaties zijn bijna te pijnlijk om naar te kijken. Een komische en ontroerende voorstelling.

Zachary Oberzan, een acteur van het hippe New Yorkse gezelschap Nature Theater of Oklahoma, maakte in opdracht van Noorderzon en Grand Theatre een solo. Vorig jaar presenteerde hij al met veel succes een eigen productie, waarin hij film en performances liet samenvloeien.

Ook in Your brother. Remember? gebruikte hij veel video. Twintig jaar geleden maakte hij samen met zijn broer parodieën op bekende films, zoals Jean-Claude van Damme’s Kickboxer. Toen waren ze pubers. Nu gaat hij terug naar zijn broer, die door drugsproblemen in de gevangenis heeft gezeten, om dezelfde fragmenten opnieuw op te nemen.

Hij mixt oude en nieuwe videoparodieën met fragmenten uit Kickboxer. Wat aanvankelijk vooral hilarisch is, wordt gaandeweg bijtender omdat duidelijk wordt wat er met de broers is gebeurd. De een is ogenschijnlijk een succesvol acteur, de ander is ontspoord. Hoewel de videobeelden sterk zijn, leunt deze liefdevolle voorstelling wel erg op de beamer. Oberzan is amper zelf aan het woord, en dat is een gemis – de weinige momenten dat hij live vertelt, pakt hij zijn publiek namelijk onmiddellijk.

Waar Noorderzon vroeger vooral in het Noorderplantsoen programmeerde, bespeelt het festival nu steeds meer locaties buiten het park. Helaas heeft dat niet altijd een meerwaarde. De hologrammenvoorstelling van het Italiaanse Santasangre staat in de Noorderkerk, maar met deze bijzondere locatie gebeurt niets. De kerk is van binnen zo dichtgebouwd dat het een normaal theater is geworden.

Anders is het met de Watertoren aan de rand van het plantsoen. Doorgaans niet toegankelijk, maar op Noorderzon spelen twee Australiërs er percussie op blokjes en staafjes. Op grote hoogte, voor twaalf toeschouwers. Als voorstelling eerlijk gezegd wat lullig, maar de gang naar boven en het uitzicht maken alles goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden