Recensie Shabaka Hutchings

Bijgestaan door drums en synths zoekt Shabaka Hutchings het op deze nieuwe plaat meer in de hoek van de jazzrock ★★★★☆

Shabaka Hutchings. Beeld Getty Images

Behalve een van de beste muzikanten uit de nieuwe Londense jazzscene, is tenorsaxofonist Shabaka Hutchings ook een van de meest veelzijdige en productieve. Hij verdeelt zijn talenten over drie bands. Een daarvan, Sons Of Kemet (met Theon Cross op tuba en twee drummers), maakte vorig jaar furore op zowel pop- als jazzfestivals. En hoewel totaal anders qua klankbeeld kan een andere band van hem, het trio The Comet Is Coming, ook overal terecht.

Bijgestaan door drums en synths zoekt Hutchings het hier meer in de hoek van de jazzrock. Baspartijen komen uit de keyboards en laten diepe reggaedubecho’s na. Hutchings zelf speelt nog altijd als een bezetene en kiest meer voor langere solo’s dan we van hem in Sons Of Kemet hoorden.

Opnieuw maakt Hutchings jazz die diep geworteld is in het Londense clubgeluid van nu. Hiphop, grime en reggae laten hun invloed gelden, onderstreept door een pittig stukje vocale poëzie van Kate Tempest in Blood Of The Past. Onstuimig, opzwepend en bij vlagen overdonderend, deze nieuwe creatieve uitbarsting van Shabaka Hutchings.

Jazz
★★★★☆
The Comet Is Coming
Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery
Impulse!/Universal

Shabaka Hutchings en Danalogue The Conqueror van The Comet op het podium van Le Poisson Rouge in Texas. Beeld Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.