Bij Wende Snijders is er geen ontkomen aan

Theater - MENS

'Hoe ben je mens te midden van allemaal mensen?' vraagt Wende Snijders zich af aan het begin van haar overdonderende nieuwe theaterconcert. Ze neemt ons mee op een reis langs de vele aspecten van het mens zijn: het gaat over angst, terreur, boze mannen, mededogen, intimiteit, liefde, jaloezie, kapot gaan, de tijd die nog over is. Over wat niet eigenlijk?

Wende Snijders. Beeld Bullet-ray

Het toneelbeeld is schitterend: de vleugel is voor een ruit van grote schermen geplaatst, waarop de meest oogverblindende visuals worden geprojecteerd. Aan weerszijden staan twee multifunctionele muzikanten, die soepel switchen tussen synthesizers en computers, een orgel, gitaar en vibrafoon.

Bijzonder aan MENS is dat Wende de heftige underground-elektro van haar vorige project Last Resistance combineert met Nederlandse teksten. 'De wereld beweegt', 'Vrij me' (tekst van schrijver Dimitri Verhulst,), 'Buenos Aires, wat ga je met hem doen?'; Wende schakelt de hele avond tussen intieme liedjes achter de vleugel en alles-uit-de-kastnummers. Er komen zelfs weer wat Franse chansons voorbij, het genre waarmee Snijders ooit doorbrak maar dat zij lange tijd links liet liggen.

Door deze mix van stijlen komt in MENS het gehele oeuvre van Wende samen, zonder dat het maar een moment als een greatest hits-show voelt. De bekende liedjes worden steeds in verrassende arrangementen gegoten: het furieuze Au suivant van Jacques Brel komt tot ons in snoeiharde elektroversie, en zelfs cabaretklassieker Mens, durf te leven (van Dirk Witte uit 1917) is ondergedompeld in synthesizers.

Omdat Wende ditmaal veel Nederlands zingt, komt zij nog directer binnen. Wat daarbij helpt is dat Snijders' teksten niet overdadig poëtisch, maar wel helder, herkenbaar en fraai geformuleerd zijn. Haar kwetsbaarheid gaat prachtig samen met muziek en audiovisuele techniek van wereldniveau. Bij Wende is er geen ontkomen aan.

Wende.nu

Onze gids deze week: Wende Snijders

Niet kiezen is het nieuwe motto van de veelzijdige Wende Snijders, wier voorstelling MENS deze week in première ging. Diversiteit spreekt ook uit haar voorkeuren, van de West Side Story tot Marlene Dumas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.