Bij Van Herpen kan een jurk ook van rubber zijn

Nederlandse modeontwerpster verrast in Parijs

De Nederlandse modeontwerpster blijkt in Parijs weer een van de weinigen die dingen laat zien die niemand eerder heeft gedaan.

Modellen tijdens de show van Iris van Herpen. Beeld Team Peter Stigter

Nauwsluitende jurken van zijde, tule en transparant rubber, schoenen met hoge koperen hakken. Dat is typisch Iris van Herpen (32), die aankomende zomer haar tienjarig jubileum viert als zelfstandig modeontwerper. Medio 2007 debuteerde ze tijdens de Amsterdam Fashion Week met een verrassende show met jurken met gigantische schouderstukken en hoofdtooien van metaal en smalle reepjes leer. Twee jaar later verhuisde ze naar Londen, sinds 2011 showt ze in Parijs. Ze maakte haar entree tijdens de coutureweek. In 2014 stapte ze over naar prêt-à-porter, de drukstbezochte modeweek in Parijs. Twee keer per jaar wordt in Parijs confectiemode geshowd.

Vorig jaar liet ze de hysterie van de prêt-à-porter achter zich en nu doet ze weer mee aan de coutureweek. Daar is meer ruimte voor experiment en dat past wel bij Van Herpen. Op school was ze een bètameisje en ze heeft nog steeds een fascinatie voor techniek. Ze is een eigenwijze ontwerper die zich niet laat leiden door commercie of de mening van anderen. Nadat ze in 2014 de Andam Award had gewonnen (een prestigieuze prijs ter waarde van 250 duizend euro en een jaar coaching door François-Henri Pinault, de baas van mode-multinational Kering), was ze een paar seizoenen een hype. Het was dringen voor haar shows. Ze heeft toen geprobeerd haar baanbrekende ideeën om te zetten in commerciële confectiecollecties, maar dat is niet echt gelukt.

Een model bij de show van Iris van Herpen in Parijs. Beeld epa

Haar kleding is te experimenteel voor de massa. Nu maakt ze nog wel confectie, vertelde ze na afloop van haar show, maar alleen in opdracht van bepaalde winkels. Dat ze geen idee heeft bij welke zaken haar kleding wordt verkocht, zegt veel over haar interesses.

Van Herpen is een buitenstaander, die de directe samenwerking met vaste klanten zoals Lady Gaga, Björk en Tilda Swinton leuker vindt dan de verkoop aan het grote publiek. Haar ontwerpen doen het ook goed in musea. Ze heeft solo-exposities gehad in het Centraal Museum (Utrecht) en in het Groninger Museum. Die laatste tentoonstelling is pas in het Grand Rapids Art museum in Michigan te zien geweest en blijft nog tot 2018 reizen.

Beeld epa

Rubber

Hoewel Van Herpen mode maakt, doet ze niet mee aan trends. Haar silhouet, nauwsluitend en uitdagend, is al jaren hetzelfde. Dat maakt haar werk niet minder interessant. Van Herpen rekt het begrip op van wat kleding is of zou kunnen zijn. Ze is een van de weinige modeontwerpers die dingen laat zien die niet eerder zijn gedaan. Zo was ze in 2010 de eerste die een 3D-geprint kledingstuk op de catwalk presenteerde; een witte top die was opgebouwd uit ronde vormen.

Zoals andere couturiers met borduurateliers werken, zo zoekt zij samenwerking met technici en kunstenaars als de Canadese architect Philip Beesley. Hij is vermaard om zijn monumentale kunststofinstallaties. Dit keer heeft ze met hem dik en buigzaam rubber (mylar) ontwikkeld, dat ze onder meer op tule jurken heeft geplakt. Het leken enorme dauwdruppels. Andere jurken waren gemaakt van dunner en transparant rubber, dat bijna vloeibaar om het lichaam leek te vallen, als water. Ze had de stoffen, voor zover je daar bij rubber nog over kunt spreken, zelf gemodelleerd in haar atelier aan het IJ in Amsterdam. Handwerk, zoals dat hoort bij couture, maar dan niet zo traditioneel, wat weer hoort bij Van Herpen.

Het is wachten tot Lady Gaga in een van de ontwerpen uit deze collectie wordt gefotografeerd.

Hoge hakken

Iris van Herpen heeft het patent op moeilijke schoenen. Tijdens haar shows dragen de modellen vaak óf onmogelijk hoge hakken óf schoenen die compleet afwijkend van vorm zijn. Drie jaar geleden maakte ze in samenwerking met schoenenmerk United Nude laarsjes met enorme plateauzolen en een naar binnen gebogen hak. Maandag liepen de modellen op schoenen met een van koper gemaakte hak, die diagonaal naar binnen boog. De vloer weerspiegelde mooi in het metaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.