Bij TV8 mag je horen dat de nieuwslezer Brabander is

WUIVENDE riethalmen langs het Wilhelminakanaal, winkelende mensen op de Bossche markt, een trein door een landschap met varkensboerderijen. Op de achtergrond pingelt Richard Clayderman....

Genoemd beeld- en geluidsbehang vulde dagelijks tot vijf uur 's middags het Brabantse regio-tv-kanaal. Tot enkele dagen terug; sinds 1 september deelt TV8 de zender met Omroep Brabant. De dagelijkse carrouseluitzending van telkens een half uur begint nu ruim een uur later.

TV8 is van uitgever VNU, dat voor een experiment met regio-tv het oog liet vallen op de gebieden waar het ook in zijn regionale dagbladen sterk is. Sinds 1 september 1996 zendt TV8 Brabant uit, vanuit het gebouw van het Brabants Dagblad in Tilburg, en sinds 1 januari TV8 Limburg, vanuit Geleen.

Het dagelijkse programma van TV8 Brabant biedt een kwartier nieuws en een kwartier varia. Geen soaps of quizzen. 'Daar zijn landelijke commerciële omroepen toch beter in.' Van Uffelen is tevreden met de in een jaar bereikte naamsbekendheid. Hij straalt een losse en beminnelijke zelfvoldaanheid uit. 'Natuurlijk ben ik benieuwd wat Brabant TV gaat doen. Maar we zijn er niet bang voor. Concurrentie is niet erg, maar het is een voordeel de eerste te zijn.' Hij heeft zelfs een waarschuwing voor de 'publieken': 'Brabant TV moet goed oppassen niet te saai nieuws, met veel politiek, te brengen.'

De carrouselformule is typisch TV8, stelt Van Uffelen, en werkt heel goed. 'Je kunt niet verwachten dat mensen de hele avond provinciale tv kijken. Je moet het hebben van mensen die het regionieuws meepikken.'

Noord-Brabant leent zich goed voor regio-tv. Er bestaat nog een gevoel van een eigen identiteit, iets waarvan in de grote steden veel minder sprake is. 'In Limburg is dat nog veel sterker: als het maar over Limburg gaat, kijkt iedereen.'

Het nieuws van TV8 moet voor de hele provincie interessant zijn. Geen gemeenteraden dus, geen strikt lokale kwesties als die niet elders herkenbaar zijn. 'Daar is de provincie te groot voor. Wat in Bergen op Zoom interessant is, moet ook een inwoner van Cuijk boeien. Anders doen we het niet.'

Geen rel over de plaatsing van twintig lantaarnpalen dus, wél de inzet van illegale Poolse werknemers bij de aardbeienpluk. Als voorbeeld, in aanpak, onderwerp en stijl, noemt Van Uffelen SBS6' Hart van Nederland.

Vanzelfsprekend wordt het TV8-nieuws voorgelezen door Brabantsen. Niet in dialect, maar je mag horen dat ze uit de provincie komen.

Dat Van Uffelen jaren bij RTL 4 werkte, is in de uitzending te zien. 'Decor en vormgeving zijn in Hilversum gemaakt. Ik heb ervaren technische mensen kunnen meenemen. We hebben een perfecte beeldkwaliteit.'

Behalve in reclame, is de commerciële status van TV8 te zien in programmasponsoring. Inhoudelijke inmenging is er niet, stelt Van Uffelen. 'Zelfs niet als er een relletje is binnen VNU. Dan komt er misschien wel een telefoontje van de directie, maar dan leggen we uit dat we strikt onafhankelijk opereren.' Ook van de dagbladredactie trouwens. Slechts één eindredacteur maakte de overstap (één verdieping) van gedrukt naar elektronisch medium.

Misschien, denkt Van Uffelen hardop, is TV8 hierin zelfs vrijer dan Brabant TV. 'Die zitten toch meer in het keurslijf van de subsidiegever, die zal verlangen dat de programma's educatief verantwoord zullen zijn en dat er iets aan de provinciale politiek wordt gedaan. Daar hebben wij geen last van.'

Robin Gerrits

Dit is de laatste aflevering van een serie over regionale omroepen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden