Review

Bij Tessera Ensembe voel je lijfelijk de opwinding

Concert (Wereldmuziek) - Tessera Ensemble

Lijfelijke opwinding voel je op Morgenland, als de Indiase tablatrommels en oosterse luit elkaar opjagen. In het Bimhuis kun je niet meer zeggen waar oosterse muziek begint en westerse ophoudt.

Schaar de muzikale verrichtingen van het Tessera Ensemble liever niet onder 'East meets West'. Volgens jazzbassist Tony Overwater bestaat muziek niet uit scherpomlijnde, precies gedefinieerde blokken die tegenover elkaar staan. Muziek is een continuüm. Ja tuurlijk, als het ensemble in het Bimhuis onder leiding van Overwater en de Syrische klarinettist Kinan Azmeh aan de slag gaat, kun je de typerende elementen uit het geheel pikken. Die meanderende melancholie van klarinet en viola d'amore in Little Eagles: oosters. En het groovy loopje van ritmetandem Overwater en percussionist Bodek Janke is van de westerse funky soort. Maar als ze, zoals in het Bimhuis gebeurt, met elkaar versmelten, is niet meer te zeggen waar het een begint en het ander ophoudt.

Had Overwater ook voor ogen met zijn Tessera Ensemble. Speciaal voor het Morgenland Festival dat dit jaar voor het eerst plaatsvindt in Amsterdam, richtte de bassist een tijdelijk collectief van topmuzikanten op die over stilistische en regionale grenzen heen kijken. Naar voorbeeld van het festival met dezelfde naam, dat sinds 2005 jaarlijks plaatsvindt in het Duitse Osnabrück, wil Morgenland de rijkdom van muziek uit het Nabije en Midden-Oosten laten horen en een dialoog laten aangaan met westerse muziek.

Ritmisch spel

Dan kun je zomaar een aardse flard drum-'n-bass horen onder zwevende Arabische zang. Dan kan er een verhitte discussie ontstaan tussen Indiase tablatrommels en een ud, een oosterse luit. In ritmisch spel waarbij ze elkaar uitdagen en opjagen voel je lijfelijk de opwinding. Met een glansrol voor percussionist Janke die de vingervlugheid van een concertpianist etaleert.

Wedding, Azmehs muzikale vertaling van de gezellige chaos van een Syrische bruiloft, heeft de vrijheid van jazz en klinkt als fusion cooking op je gevoel. Het dampt en borrelt op een vuur van levensvreugde waar Azmehs klezmerachtige klarinet doorheen dwarrelt. In dissonanten en drumaccenten hoor je tafels omvallen,bestek door de lucht vliegen.

Tessera Ensemble. Wereldmuziek. Onderdeel van Morgenland Festival, 17/9, Bimhuis, Amsterdam.

Ook in verstilling maakt het ensemble indruk. In het liefdesliedje Lahin Tayah kronkelen de stem van zangeres Rima Khcheich en Overwaters bas sensueel langs elkaar heen. Wie dan nog probeert in de muzikale hybrides te ontvlechten waar wat vandaan komt, kan bedrogen uitkomen. Aan het uitbundige slot lijken de zanglijnen van Khcheich typische Arabisch. Totdat de melodie je vertrouwd voorkomt en je beseft dat de band een eigen versie speelt van Björks Isobel.

Aanvullingen en verbeteringen: In een eerdere versie van dit artikel werd het besproken concert per abuis gewaardeerd met drie sterren. Dat moeten er vier zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.