Bij Telemann verveel je je vier uur lang geen moment

Je zou zeggen dat componeren voor een solo-instrument heel efficiënt is, je hoeft immers minder noten te schrijven. Keerzijde is dat het dan wel verdraaid goede noten moeten zijn. Bij Georg Philipp Telemann - wiens 250ste sterfdag dit jaar wordt gevierd - hoef je je daarover geen zorgen te maken. Deze ietwat onderschatte, maar ongelooflijk vaardige en productieve tijdgenoot van Bach en Händel schreef maar liefst drie bundels met solofantasieën, voor blokfluit, viool en viola da gamba.

Telemann: The Solo Fantasias Beeld
Telemann: The Solo FantasiasBeeld

Als je die allemaal bij elkaar op een driedubbel-cd zet, moet je het wel verdraaid goed doen. Dat is het drietal musici dat zijn schouders hieronder heeft gezet wel toevertrouwd. Shunske Sato (de nieuwe artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging) glorieert in de merendeels extraverte vioolfantasiëen. De gambafantasieën - wellicht de rijkste en gevarieerdste van het stel - krijgen in handen van Rainer Zipperling een eloquente vertolking.

Maar het verbazingwekkendst zijn de blokfluitfantasieën, waarin Telemann, anders dan bij de snaarinstrumenten, echt niet meer dan één toon tegelijk kon laten horen. Saskia Coolen lijkt haar instrument menigmaal te splitsen in een hoge en een lage fluit die om beurten een toon spelen, zodat een soort schijntweestemmigheid ontstaat. Bij dit album verveel je je vier uur lang geen moment. En als extraatje schuiven de musici ook nog even bij elkaar aan voor een triosonate.

Telemann: The Solo Fantasias

Klassiek
Saskia Coolen, Shunske Sato, Rainer Zipperling Globe (3 cd's)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden