Recensie René Jacobs

Bij René Jacobs krijg je de Missa solemnis voorgeschoteld als nooit tevoren ★★★★☆

René Jacobs. Beeld ullstein bild via Getty Images

De Missa solemnis van Ludwig van Beethoven is geen requiem, toch heeft het stuk precies de zalvende kwaliteiten die het geschikt maken voor 4 mei. In de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw klinkt, vlak voordat het Concertgebouworkest zich aan het requiem van Berlioz waagt, Beethovens meesterwerk onder leiding van René Jacobs.

Staat de naam René Jacobs op het titelblad van het programmaboekje, dan weet je bij voorbaat dat je het stuk krijgt voorgeschoteld zoals je het niet eerder hoorde. De Vlaamse dirigent, voormalig countertenor, is een van de kopstukken van de historische uitvoeringspraktijk. Jacobs neemt het Freiburger Barockorchester (darmsnaren, antiek instrumentarium und so weiter) en het RIAS Kammerchor mee.

Wie de Missa solemnis van oude platen kent, van maestro’s als Herbert von Karajan, kent een Beethoven die als een deken over je heen wordt geschoven. Hermetisch, imposant. Bij Jacobs blijft het licht altijd aan, maar weet hij in dat licht allerlei schakeringen aan te brengen. Vaak veer je op en vraag je je even af wat je net hebt gehoord. Het Freiburger Barockorchester: klankkleurenrijkdom 2.0.

Het koor staat aan weerszijden van, of bijna ‘in’ het orkest opgesteld, waarmee het onderscheid tussen zang- en orkeststemmen wordt opgeheven. De klank van het RIAS Kammerchor is even fris als kernachtig. Weergaloos Kyrie, Gloria, weergaloos wat eigenlijk niet? Op ‘et sepultus est’ volgt het spannendste decrescendo uit het concertseizoen, het Benedictus (het deel met de vioolsolo) wordt niet gedragen, maar aanstekelijk dansant gespeeld. Het enige wat jammer is aan de uitvoering, is de pauze tussen de delen. Een lenteachtige Missa solemnis waar we nog lang op kunnen teren.

Missa solemnis

Klassiek

Van Beethoven. Door Freiburger Barockorchester en RIAS Kammerchor o.l.v. René Jacobs.