het talent van 2019 pop

Bij muzikaal talent Rimon draait alles om focus

Wie is het talent van 2019? Die vraag beantwoorden 351 kenners voor het zevende jaar op rij voor V. Van cabaret tot design en van film tot mode: wie moet u in de gaten houden?

Rimon Bahere. Beeld Imke Panhuijzen, styling: Elise Verhoeven, haar en make-up: Pascale Hoogstraate, assistent: Juul Timmermans.

Rimon

Bij Rimon draait alles om focus. Dus focus op haar muziek, die tot nu toe aanslaat als een cv in december, en niet op platenlabels die haar maar wat graag willen tekenen. Dat lukt haar heel aardig. 

Dan heb je met je debuutsingle al behoorlijk de aandacht op je gevestigd. Je wordt na je tweede single geïnterviewd door hippe lifestylemagazines als i-D en Noisey. Pitchfork, de internationale webbijbel voor serieuze popmuziek, typeert je derde singe Realize als ‘van een overweldigende sereniteit’. Alle grote platenmaatschappijen dingen naar je handtekening. Als 21-jarige soulzangeres mag je in Londen optreden en dan doet BBC Radio 1 Xtra ook nog een radio-interview met je. Tja, heeft die Volkskrant-verkiezing tot poptalent van 2019 dan nog impact?

‘Tuurlijk! Ik heb al die dingen wel meegemaakt, maar deze verkiezing voelt als de breedste erkenning die ik in Nederland heb gekregen. Dat is ontzettend tof.’ Singer/songwriter Rimon Bahere is blij, maar laat zich niet gek maken. In een studio in Amsterdam verklaart de Eritrees-Nederlandse zangeres dat ze het geflirt van platenmaatschappijen die haar willen tekenen heeft geparkeerd. Ze vervolgt haar carrière zoals ze dat tot nu toe heeft gedaan: in haar eentje en met de steun van Alle$ Lifestyle, een hecht netwerk van Amsterdamse creatievelingen. Haar vorige maand in eigen beheer uitgekomen ep heet Bbygirl Focu$ – en ja, dat is vooral een aansporing aan haarzelf om zich te concentreren op wat het belangrijkste is in haar leven.

‘Na een periode van feesten en leuke dingen doen, kwamen mijn beste vriendin Fatu Kamara en ik zo’n drie jaar geleden op het punt dat we de dingen die we leuk vonden serieuzer wilden aanpakken. Voor haar is dat mode, voor mij is dat zingen. We zagen ergens een tatoeage met de tekst ‘Babygirl Take Focus’, dat is ons motto geworden. Want als je je focust op je doel en niet laat afleiden door randzaken dan kom je op de plek waar jij wilt zijn, op jouw voorwaarden.’

Die opvatting is de rode draad van haar ep, die is opgehangen aan de persoonlijke ervaring van een verbroken relatie. Op Bbygirl Focu$ gaat het van liefde (Sugarcoated Love) en break-up (Wherewasu) naar helen (Moved On). ‘Ik heb na die relatie geconcludeerd dat ik niet zoveel tijd moet stoppen in een ander, maar mijn geluk moet halen uit mezelf en de dingen die ik zelf leuk vind.’

De bedwelmend sensuele nummers op Bbygirl Focu$ laten Rimon horen als moderne soulzangeres die prima uit de voeten kan met een relaxte hiphopbeat. Ze heeft een luie frasering, waardoor de lettergrepen aan elkaar smelten. En als haar ijle maar sterke stem achterover leunt op een back beat, stijgt er zelfs een vleugje dancehall op. Rimon zou zomaar het achternichtje van Lauryn Hill kunnen zijn.

Ze heeft het afgelopen jaar al in de Melkweg en de bovenzaal van Paradiso gestaan. In januari zingt ze op het showcasefestival Eurosonic/Noorderslag. Het livecircuit trekt misschien zelfs harder dan haar opleiding, want Rimon zit nog in het tweede jaar van de Herman Brood Academie, de mbo-opleiding die jongeren klaarstoomt voor een carrière in popmuziek. Ze is dit jaar nog geen dag op school geweest. ‘Het succes kwam zo snel dat ik nu de keuze tussen school en carrière moet maken.’

En dat terwijl de wens om zangeres te worden laat kwam, drie jaar geleden pas. Daarvoor was een carrière als zangeres iets waarover ze fantaseerde, maar niet veel meer dan dat.

Als 4-jarig meisje vluchtte ze met haar moeder uit Eritrea naar Nederland. In Zandvoort, waar ze uiteindelijk na diverse AZC’s belandde, groeide ze op. En net als bij de rest van de Nederlandse jeugd, gebeurde dat op een tv-dieet met MTV als hoofdbestanddeel. ‘Je had van die shows over sterren als Shakira en Rihanna. Vaak ging het dan over hoe ze toevallig in een cafeetje zongen en er toevallig ook een ceo van een groot platenlabel in de tent was. Ik dacht dat een popster altijd zo werd ontdekt. Dat je wel ontzettend veel geluk moest hebben en dat een carrière in muziek alleen was weggelegd voor 0,0001 procent van de bevolking.’

Pas later werd ze zich ervan bewust dat je het ook helemaal zelf kan doen, zonder de ruggesteun van een platenmaatschappij. ‘Ik zag op het internet artiesten die misschien niet op de radio kwamen, maar die wel konden leven van hun muziek.’

En dan was er de roman De Alchemist van de Braziliaanse schrijver Paulo Coelho. Het boek vertelt over een herdersjongen die in dromen wordt aangespoord om zijn schapen te verlaten en op reis te gaan om een schat te vinden. ‘Een metafoor voor het najagen van je lotsbestemming. Als je diep vanbinnen voelt: dit is wat ik moet doen, dit voelt goed, dan moet je al het andere loslaten. Ik was onzeker over muziek maken. Ik dacht dat ik het niet kon, maar dat boek heeft mijn mentaliteit totaal veranderd. Ik heb er veel kracht uitgehaald.’

Ze lacht verontschuldigend.

‘Ja ik weet, het klinkt heel zweverig, maar ik merkte aan allerlei dingen dat ik op het goede pad was.’ Want een van de eerste stappen naar haar lotsbestemming was het inruilen van het vwo voor de Herman Brood Academie. En kijk, ze kwam ook haar vriendin Fatu tegen, die later de styling deed voor de video van haar debuutsingle Grace. Fatu bracht haar weer in contact met Samuel Kareem, een jonge producer actief in Alle$ Lifestyle, met wie ze veel van haar nummers heeft geschreven.

De overtuiging is gegroeid dat ze het voorlopig zelf wel kan rooien. Dat is ook de reden dat ze de platenmaatschappijen even afhoudt. ‘Ik denk dat het aan het begin van je carrière belangrijk is zoveel mogelijk zelf te doen. Dat kan en in sommige opzichten is het ook beter, want al word ik getekend door een groot label, dan ben ik echt nog geen prioriteit voor hen.’

En de infrastructuur dan, die een maatschappij een artiest kan leveren? Management, een productieteam of zelfs een videoregisseur? ‘Daarvoor kan ik terugvallen op Alle$ Lifestyle. We vormen een club van makers, die allemaal hun eigen netwerk hebben. Het grote voordeel is dat we ook een vriendengroep vormen. We weten wat we aan elkaar hebben. Toen ik naar Londen ging, ging iedereen mee. Iedereen doet zijn eigen ding, maar als het nodig is, steunt iedereen elkaar. Het succes van één van ons is het succes van ons allemaal. Laat ik eerst maar eens kijken hoe ver ik op deze manier kom.’

Rimon speelt 18/1 op Eurosonic en 19/1 op Noorderslag

Doe het als Eut: zoek juist géén gelijkgestemden voor je band. Veel spannender!

Wie de Amsterdamse band Eut live ziet spelen, is verkocht. De liedjes rocken, zijn stekelig en soms ook best euforisch. En de energie waarmee Eut door de zaal stuitert, is net zo aanstekelijk als het prille oeuvre. Met dank aan frontvrouw Megan de Klerk, die beschikt over een berg charisma en dat heb je of je hebt het niet.

Toch knap dat Eut hier als een van de talenten voor 2019 wordt benoemd, want de band werd samengesteld uit studenten van het Conservatorium van Amsterdam, die elkaar pas in de band leerden kennen.

Een voordeel, aldus Eut, zo’n band met niet alleen gelijkgestemden. Ieder bandlid neemt zo zijn eigen muzikale bagage mee. Daarom klinkt Eut zo fris, als een wondermix van synthpop, punk, rock en ook nog een lik dance. Luister naar de heerlijke single Sour Times, en begrijp precies wat we bedoelen. Jazeker: 2019 wordt ook een Eut-jaar.

EUT. Beeld Renate Beense

Pip is bijna te groot om nog talent te worden genoemd.

Het is eigenlijk een beetje vreemd om Pip Blom uit te roepen tot groot poptalent, want Pip Blom is hard op weg een gevestigde naam te worden. En dan niet eens in Nederland, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk.

Logisch ook, want Pip Blom en band maken ragfijne bandjesmuziek met rake gitaren en door zangeres Blom zo mooi melodieus gezongen toprefreintjes, die stuk voor stuk in het luisterhoofd blijven haken. Goeie gitaarliedjes, goddank worden ze nog gemaakt.

Pip Blom was het afgelopen jaar een van de lievelingen van de BBC en prijkte zelfs op de invloedrijke afspeellijst, de A-list. En Pip Blom toerde onophoudelijk in het VK, zat zelfs in het voorprogramma van grootheden als Franz Ferdinand en The Breeders. En de komende maanden steekt de band alweer over.

We mogen blij zijn dat Pip Blom af en toe nog in eigen land te zien is. En dat Pip Blom ons blij blijft maken met zalige indierockliedjes als de laatste single The Shed.

Pip Blom. Beeld Pip Blom

Hoe het verder ging met Naaz Muhammad (20)

‘Ik vond het best heftig om mezelf vorig jaar op de cover van de krant te zien staan, ik kwam er later pas achter dat ik het talent van 2018 was. Er kwam een hoop druk op me te staan. Achteraf dacht ik: ik kan me wel druk maken over wat anderen van mij verwachten, maar ik creëer gewoon mijn eigen universum waar ik hard wil werken, omdat ik van muziek houd. Op 5 oktober stond ik met mijn eigen show in Paradiso, dat was een droom die uitkwam. Dat was het hoogtepunt van 2018. Ook heb ik een reis naar Noorwegen gemaakt. Een prachtig land waar ik me enorm thuis voel. Er liggen plannen klaar om met Noorse artiesten te samenwerken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.