Recensie Theater

Bij Jabber wordt een exotische fantasietaal gesproken, die je nog goed begrijpt ook (drie sterren)

Daarnaast is de toneelvorm vrij conservatief en klinkt de live-pianomuziek nogal eentonig.

scene uit Jabber Beeld Laura Luca

‘Yam bin everywerre weze, ja si overol. De holle bolle worreld rondo, dam bi io so.’ De jeugdvoorstelling Jabber (6+) van Theatergroep Kwatta is volledig gezongen en gesproken in een zelf verzonnen fantasietaal. Geen onzintaal, zoals de titel suggereert, want de personages zijn niet onverstaanbaar. Jibbe Willems, de schrijver van het stuk, gooide een stuk of tien bestaande talen door de blender en brouwde daar zijn eigen hevig allitererende, kindvriendelijke toneeltaal van. Het grootste plezier van Jabber kijken komt dan ook van de rake mix van exotische woorden en toch herkenbare zinnen. ‘Kok kúkelekúkú’ bijvoorbeeld betekent: ‘De haan kraait’. ‘Bon jovi’ zoveel als: ‘Goed gedaan’.

Het verhaaltje is zonder al te veel moeite voor iedereen goed te volgen. Drie vogelachtige figuren (Rogier van Erkel, Lucas Schilperoort, Jochem Smit) bivakkeren rond hun nest en volgen de dagelijkse routine: slapen, opstaan, eten, en dat telkens opnieuw. Op een dag komt een vreemde vogel (Sarah Bannier) in hun nest liggen. Het blijkt dat haar fantasietaal niet dezelfde is als die van de drie jongensvogels. Het communicatieprobleem leidt al snel tot ruzie en geweld, net zoals in de echte wereld. Totdat een van de vogels ontdekt dat er meer communicatiemiddelen zijn dan enkel woorden.

scene uit Jabber Beeld Laura Luca

Tegenover het spannende taalexperiment zet regisseur Josee Hussaarts (wellicht bewust) een tamelijk conservatieve vorm neer. De live pianomuziek gaat naar verloop van tijd wat eentonig klinken, het nest-decor is functioneel, niet bijzonder en het acteren van de vier vogels is net zo adequaat, met veel gebaren. Alsof iedereen vooral bezig is om te illustreren wat er eigenlijk gezegd wordt. Maar het is de blijvende opwinding over de taal die de voorstelling boven de middelmaat doet uitstijgen. Jabber is ‘es good esta gets.’

Jabber van Jibbe Willems door Theatergroep Kwatta, regie Josee Hussaarts. Gezien: 26/10. Tournee t/m 18/11.

scene uit Jabber Beeld Laura Luca