'Bij het AD schamen we ons niet om te zeggen waar het op staat'

Hij is een jaar hoofdredacteur, werd spraakmakend én ging al eens flink op zijn bek. Hoe Hans Nijenhuis van het AD de grootste krant van Nederland denkt te gaan maken.

Hans Nijenhuis `Wie met de gemiddelde Nederlander wil communiceren, moet dat via het AD doen.' Beeld Marie Wanders
Hans Nijenhuis `Wie met de gemiddelde Nederlander wil communiceren, moet dat via het AD doen.'Beeld Marie Wanders

De hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad ontvangt in zijn kamer op de tiende verdieping van het oude gebouw van Central Post in het hart van Rotterdam. De deur laat Hans Nijenhuis (54) openstaan.

Iets verderop, bij de 'middentafel' van de redactie, gaf hij twee maanden geleden een interview aan Myrthe Hilkens voor What the Hague, een tv-programma over media en politiek. 'Dat was de eerste keer dat ik als hoofdredacteur van het AD op mijn bek ging.'

C.V. Hans Nijenhuis

Hans Nijenhuis (54) is sinds 1 mei 2016 hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad. In 1987 kwam hij als algemeen verslaggever in dienst bij NRC Handelsblad. Daarna was hij correspondent in Rusland, chef van de buitenlandredactie en adjunct-hoofdredacteur van de krant. Nijenhuis is mede-oprichter en bedenker van nrc.next én fervent hardloper. Hij heeft zes marathons op zijn naam staan, woont in Den Haag, is getrouwd en heeft twee kinderen.

Frustratie

Het ging onder meer over een 'nieuwsmakend interview' dat premier Rutte in verkiezingstijd aan De Telegraaf had gegeven en niet aan het AD, tot grote frustratie van Nijenhuis. In een tegenaanval had hij Rutte onder druk gezet, vertelde hij, en gedreigd dat het AD Geert Wilders premier zou maken.

'Een paar dagen voor de uitzending zette de NTR precies dat citaat op Twitter. Dezelfde avond lieten Pauw en Jinek in hun talkshow een nog kortere versie zien. Wég context. Er bleef alleen een manneke over dat dreigt Wilders premier te maken, en dat terwijl Mark Rutte én hoofdredacteur Paul Jansen van De Telegraaf bij Pauw en Jinek in de studio zaten. Alles wat fout kon gaan, ging fout.'

null Beeld
Beeld

Iedereen binnen het bedrijf was boos op u.

'Ik heb de redactie laten weten dat ik het zo niet had moeten zeggen. Op tv. Ik sta er nog steeds volkomen achter dat ik het heb gezegd tegen de VVD. Om mijn doel te bereiken is dat geoorloofd. Maar het was eigenlijk een privéconversatie waaruit ik lekte. Dat is fout. Ik heb Rutte daarom ook mijn excuus aangeboden.'

Dus het is normaal dat een hoofdredacteur van een krant Rutte dreigt dat hij Wilders premier zal maken?

'In het wheelen en dealen tussen journalisten en politici, of sporters of mensen uit de showwereld, gebeurt dit soort dingen. Ik zit al dertig jaar in de journalistiek. Zeker als je elkaar een beetje kent zeg je zoiets weleens. Rutte zat bij de verkeerde krant. Wie met de gemiddelde Nederlander wil communiceren, moet dat via ons doen, niet via De Telegraaf. Het was een slag in het gezicht van die hardwerkende mensen buiten de Randstad die nu weer moesten constateren dat die krant uit Amsterdam toch weer voorging.'

Later: 'Ik ben een flapuit. Dat is altijd mijn zwakke punt geweest. Ik praat te veel.'

Hagenaar Hans Nijenhuis, ex-NRC Handelsblad en ex-nrc.next, is deze maand een jaar hoofdredacteur van het AD. Het is niet onopgemerkt gebleven. De man die bij nrc.next de gebaande journalistieke paden verliet, met thematische voorpagina's, een onorthodoxe presentatie en verhalen met onverwachte invalshoeken, heeft zijn werk voortgezet in Rotterdam.

Het AD, jarenlang kampend met een flets imago, heeft meer kleur gekregen en positioneert zich mede dankzij nieuwe columnisten sterk - precies zoals Nijenhuis een jaar geleden aankondigde.

null Beeld
Beeld

In zijn kamer op de redactie hangen drie uitvergrote, spraakmakende voorpagina's. Het meest in het oog springt de pagina die het AD maakte op de dag van het Brexitreferendum. Tegen de achtergrond van een Engelse vlag staat de tekst Don't leave me this way. 'Die ging zelfs in Engeland viraal.'

Wat hij op de redactie zegt tegen twijfelende collega's die vinden dat hij te ver gaat in zijn experimenteerdrift? 'Jongens, laten we het proberen. En dan zien we wel of het werkt. Wie, zoals wij, spraakmakend wil zijn, gaat soms op zijn bek.'

De samensmelting van het AD met zeven regionale kranten, net als het AD eigendom van uitgever de Persgroep, is voltooid. Op de centrale redactie in Rotterdam wordt behalve het AD ook het eerste katern van De Stentor, Tubantia, De Gelderlander, Eindhovens Dagblad, Brabants Dagblad, BNdeStem en PZC gemaakt. Opmerkelijke verhalen uit die kranten verschijnen op hun beurt ook in het AD.

null Beeld
Beeld

'Digital first'

De regionale kranten hebben een gezamenlijke oplage van 640 duizend, de oplage van het AD is 340 duizend. Het Nationaal Onderzoek Multimedia stelde in maart vast dat het AD voor het eerst meer lezers bereikt dan De Telegraaf: 1,32 miljoen.

Online is de krant telegraaf.nl al voorbij. Sinds 1 maart wordt op de redactie 'digital first' toegepast: eerst de site, dan de krant. Het moet leiden tot een nummer-1-positie, vóór nu.nl en nos.nl. 'Onze ambitie is de grootste in print en de grootste online worden. En ja, dat kan.'

Nijenhuis wilde het AD afhelpen van wat hij het nummer-2-complex noemt. 'Als enige krant werden we vorig jaar tijdens het Correspondents' Dinner niet genoemd. Dat vinden wij niet fijn. Nu is het AD de krant die 's ochtends in het Radio 1 Journaal het vaakst wordt genoemd. Niet door schandaaltjes, maar door nieuwtjes.'

Of, zoals vorige maand, door het aantrekken van een jonge Zaanse videomaker, Ismail Ilgun, voorheen treitervlogger. Hij gaat als freelancer voor de site filmpjes maken.

Er was veel ophef over. Zeventig mensen zegden hun abonnement op.

'Zulke reacties kregen we ook toen Hanina Ajarai columnist bij ons werd, een meisje met een hoofddoek. We krijgen nog steeds elke week boze brieven over haar stukken, maar ik ben blij met haar. Je kunt als krant met je camera bij de moskee gaan staan en mensen die naar buiten komen vragen hoe het was, of binnen gaan zitten. Ik zit liever binnen.'

Maar een treitervlogger die werd beschuldigd van bedreiging van een raadslid in Zaandam?

'Voor de site zetten we steeds meer in op video, dat is de toekomst en daarmee gaan we geld verdienen. Ismail werd aan ons voorgesteld door mensen van een videoplatform van de Persgroep. Mijn eerste reactie was: dat is die ontzettende lul. Toen Rutte zei dat hij tuig van de richel was, vond ik dat ook.'

Toch slaagde Ilgun erin u te overtuigen dat hij een positieve draai aan zijn leven wil geven.

'Binnen 30 seconden. Of 10, eigenlijk. Hij wil een nieuwe start maken en hij verdient een nieuwe kans. Dat is hartstikke AD! Het glas is hier halfvol. Wij signaleren problemen, maar helpen ook met oplossingen. Deze jongen wil uit de goot komen, kan filmen en komt op plaatsen waar wij niet komen. Dus ja, goed idee!'

Lang niet iedereen op de redactie stond te juichen.

'Dat begreep ik, maar dit is goed voor ons. Het AD is een gewonemensenkrant. Maar heel veel gewone mensen hebben niks met het AD. En omgekeerd horen wij hun verhalen niet. Wij zitten ook in een bubbel, een bubbel van blanke, 50-jarige journalisten. En de jongeren op de redactie zijn bijna ook allemaal blank. De migranten die in de media werken dragen doorgaans geen hoofddoekjes en zijn niet gelovig. Ze zijn zoals wij en zo zien we het graag. Dat is fout.'

Het AD kwam ook onder vuur te liggen na een verhaal over Haagse scholen die de viering van Pasen aanpassen.

'Ik las het verhaal 's ochtends pas, toen het al in de krant stond. Dit wordt een leuke dag, dacht ik. Ik heb het bericht tien keer gelezen. Zullen we het er nog even bij pakken? Er is niks mis met dat stuk. Er zijn scholen en koepels die on the record en met naam en toenaam vertellen dat niet alle scholen Pasen vieren zoals vroeger en het feest aanpassen vanwege de leerlingenpopulatie. Dat is een verhaal. Dat moet je melden.'

Een van de bekendste journalisten van het AD, Angela de Jong, schreef later in een tv-column dat ze uit protest naar The Passion had gekeken. Daarmee wilde ze een statement maken tegen de aanpassing van de viering van Pasen.

Naar The Passion kijken omdat de Hema paaseitjes verstopeitjes noemt, dat is toch heel raar?

'Angela meet de temperatuur onder onze lezers en die geeft ze weer. En dat kan ze zó goed. Ze geeft ze een stem. Dat is ook de reden dat ze zo veel fanmail krijgt. Met Özcan Akyol is ze onze populairste columnist. En ze is hardcore-AD. What you see, is what you get. Ze zegt waar het op staat. Ze was het er ook niet mee eens dat we Ilgun aantrokken en liet dat duidelijk weten.

'Mensen vragen zich af of Nederland niet te snel verandert. Ze maken zich zorgen. Dat hebben de verkiezingen bewezen. En in onze krant zie je dat terug, in de columns van Angela en van anderen. Wij gaan naar die mensen toe en onze columnisten verwoorden hun gevoelens.'

Zoals Wierd Duk, de journalist uit het rechtse kamp, die voortdurend mensen opzoekt van wie nu al jarenlang wordt gezegd dat ze in de media nooit aan het woord kwamen.

'Inmiddels kunnen we vaststellen dat we ze nu wel goed genoeg gehoord hebben. Misschien heeft Wilders de verkiezingen wel niet gewonnen omdat die mensen te vaak aan het woord zijn geweest. Denk daar maar eens over na. Ik heb tegen Wierd gezegd dat ik in zijn column niet meer wil lezen dat die mensen niet worden gehoord. Want ze staan in zijn column en daarmee bereiken we een miljoen huishoudens.

'Wij willen een krant zijn met verschillende stemmen die luid klinken. Dus hebben we én Özcan Akyol én Nynke de Jong én Hugo Borst én Hanina Ajarai én Wierd Duk. Ook Wierd krijgt fanmail. Hij doet zijn werk goed. Let op, er is een verschil tussen Wierd Duk in de krant en Wierd Duk op Twitter. Met zijn stukken zijn we blij, op Twitter is hij veel minder genuanceerd. Ik heb hem al eens gezegd dat hij daarmee moet stoppen, of zijn toon moet matigen. Hij trekt zich er niet veel van aan.

'Hij is niet hét gezicht van de krant, maar een van de gezichten. Dat is een conclusie waar ik me prettig bij voel. Het AD hééft gezichten. Hugo Borst en Wierd Duk zullen niet snel samen uit eten gaan, maar ze horen allebei bij de brede publiekskrant die wij willen zijn. Bij het AD schamen we ons niet om te zeggen waar het op staat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden