Concertrecensie Peter Gijsbertsen

Bij de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs aan Peter Gijsbertsen komt er pas schwung in als hij Italiaans zingt (drie sterren)

Gijsbertsen legt soms te veel nadruk op dictie, waardoor de liederen niet echt aankomen.

Tenor Peter Gijsbertsen Beeld Tenor Peter Gijsbertsen

Dat de tenor Peter Gijsbertsen de ­Nederlandse Muziekprijs zou krijgen, de ‘staatsprijs’ voor musici, was om twee redenen opvallend. Laureaten zijn doorgaans een stuk jonger dan Gijsbertsen (35) en hij is relatief onbekend. In 2012 won de liedzanger ­prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, maar een vliegende start leverde dat niet op. Volgend seizoen zingt hij pas zijn eerste grote operarol in Nederland, Tamino in Mozarts Zauberflöte bij Opera Zuid.

Hoe klinkt de man die in het Bossche Theater aan de Parade het beeldje (een vogel) uit handen van cultuurminister Ingrid van Engelshoven mocht ontvangen? Gijsbertsens timbre zit aan de ­baritonale kant. Als zanger is hij meer van het Britse type. In de door hem aangevraagde, onderhoudende liedcyclus van Bart Visman, Zeven levensliederen en een aanslag, op teksten met een absurdistische toets, werd duidelijk waaraan hij zoveel heeft gewerkt: ­verstaanbaarheid.

Die nadruk op dictie bleek in de ­weinig feestelijke Pleinzaal (tegeltjesvloer) ook de zwakte: goed dat de woorden overkomen, maar ze moeten vooral áánkomen, en daar zijn andere expressiemiddelen voor.

In een interview in het NRC Handelsblad zei Gijsbertsen dat ‘dat nette’ er wel vanaf is. Wat de vraag opriep hoe strak hij dan zong voor hij aan het Muziekprijs-­traject begon. In Benjamin Brittens Les illuminations (met een niet heel zuiver spelend Ciconia Consort) kleurde en fraseerde hij vooral heel keurig. Pas in de liederen van Francesco Paolo Tosti gunde hij zichzelf wat vrijheid en kwam er schwung en lucht in. De truc: zing Henri Duparc en Britten alsof het Italianen zijn en je bent er.

Peter Gijsbertsen

Klassiek

Liederen van o.a. Bart Visman. Met: Hans Eijsackers en het Ciconica Consort.