Recensie Theater

Bij de satirische stand-upmusical Safaripark Zuidas kan je lachen om de kerstborrel (drie sterren)

Soms is er even een leuke parodie op een modern verschijnsel uit het kantoorleven, maar verder is het vooral een ons-kent-onsshow.

Op de kerstborrel van het kantoor draagt de manager een bewegende muts. Hij trekt aan een touwtje en de muts flappert heen en weer. Lachen. Althans, hijzelf vindt dat erg grappig. Voor de rest is de sfeer even lamlendig als op bijna elke kerstborrel. Het is de leukste scène uit de voorstelling Safaripark Zuidas, gemaakt door het theaterproductiehuis van Janke Dekker. Zelf speelt ze de vrouwelijke hoofdrol, Max van den Burg speelt alle mannenrollen: meestal foute managers of sneue werknemers.

Safaripark Zuidas is aangekondigd als een stand-upmusical, kennelijk een nieuw genre. Eigenlijk is het een minirevue met sketches en dansjes en liedjes, in dit geval over het kantoor- en zakenleven op de Amsterdamse Zuidas. En ook daar opgevoerd: de première vond plaats in CIRCL, een fraai, duurzaam zalencomplex annex restaurant van ABN Amro. Mooie plek, aardige show, vlotte liedjes (van Maurits Fondse) maar wel wat mager qua inhoud.

Scene uit Safaripark Zuidas Beeld Wim Lanser

Roos Schlikker en Erris van Ginkel schreven een aantal sketches over het brute kantoorleven van de haute finance. Snedig soms, over verdienmodellen en cursussen People’s Management, maar ook wel erg een-op-een. Taalgebruik en ingesleten vakjargon kopiëren zonder daar iets origineel mee toe doen, is iets te mager voor een voorstelling die toch vooral ook satirisch probeert te zijn.

Soms is er even een leuke parodie op een modern verschijnsel (De Burn-Out Quiz) en het nummer Tegen elke prijs is raak, maar verder is het vooral een ons-kent-onsshow. Met een strakke choreografie, gedanst door een aantal getalenteerde jongeren en een erg goede Max van den Burg in al die mannenrollen. Safaripark Zuidas toert deze maand langs een aantal kantoorpanden in Amsterdam. Inclusief bewegende muts.

Safaripark Zuidas, een stand-up musical door Theaterproductiehuis Janke Dekker. Tekst: Roos Schlikker en Erris van Ginkel, regie Erris van Ginkel. Gezien 2/11 in CIRCL Amsterdam. Tournee t/m 1/12.