tv-recensie frank heinen

Bij de NTR gebeurt iets heel bijzonders op zondagavond

Sinds een paar weken gebeurt er op zondagavond bij de NTR iets wat niet zo vaak voorkomt op televisie: er wordt iets volkomen nieuws geprobeerd. Promenade is een parodie op een reeks tv-programma’s, maar zonder de irritante eigenschappen van de meeste tv-parodieën. Dus: zonder gekke stemmetjes, karikaturale imitaties en andere lapmiddelen die de argeloze kijker geen seconde hoeven laten twijfelen over waar nou eigenlijk naar gekeken wordt.

De humor in Promenade is onnadrukkelijk en soms zelfs wat vaag, op een medium waar gebrek aan duidelijkheid een doodzonde is. Er gebeurt van alles tegelijk, en een deel daarvan ontgaat je onherroepelijk, zodat terugkijken aanbevolen is.

Promenade wordt gepresenteerd door Diederik Ebbinge (‘Mijn naam is Diederik Ebbinge’), die in gesprek gaat met drie vaste gasten: Eva Crutzen, Henry van Loon en Ton Kas, die naast elkaar staan opgesteld en ieder nieuwsballetje dat Ebbinge opgooit met een met pathos gebrachte, uitgekauwde mening uit de lucht smashen. 

Net als veel ‘echte’ talkshows is Promenade opgebouwd uit enerzijds het wereldnieuws en anderzijds de tv-actualiteit. Ebbinge: ‘Er was ontzettend veel op televisie deze week, misschien wel meer dan normaal.’ Ook is er een pop-uptalkshowmuseum, waarin het touwtje uit de brievenbus van Jan Terlouw (door de familie ‘nagenoeg belangeloos’ beschikbaar gesteld) eerbiedig door Ebbinge werd bijgezet. Afgelopen zondag scheerde het gesprek even kort langs de bosbranden in Australië, in een dialoogje dat dichter bij de talkshowrealiteit ligt dan je zou wensen.

Kas: ‘Zolang er bossen zijn, zijn er bosbranden.’

Diederik Ebbinge in Promenade

Ebbinge: ‘Waarvan akte.’

Promenade is wekelijks toptoneel met vier acteurs op de toppen van hun kunnen, ergens halverwege Jiskefet en Borreltijd van Arjan Ederveen. Tegen de achtergrond van het wezenloze gehinnik van Crutzen, de bezonken blik van de superwoke Van Loon en de eigenwijze tronie van Kas, staat Ebbinge groots te schutteren. Net als in De Luizenmoeder speelt hij een man die wanhopig op zoek is naar goedkeuring. Alleen al om zijn gezicht, dat voortdurend beweegt tussen zelfingenomenheid, trots, woede en andere geleende emoties, een of twee keer per uitzending te zien vervormen in de teleurgestelde mombakkes van iemand die zich niet op waarde geschat voelt, is Promenade de moeite waard.

In een zoektocht naar succes ging de show zondag aan de haal met de methodes van Zondag met Lubach. Er was een T-shirt gedrukt (net als bij ZML) en een Brexitfilmpje gemaakt (‘een viral’), waarmee de parodie geparodieerd werd. Veel mensen kijken er voorlopig niet, en een deel van de mensen die wél kijken, zetten op Twitter hun verwarring om in ergernis. De magere kijkcijfers maken inmiddels vast onderdeel uit van de show, die elke keer wordt afgesloten met de vraag hoeveel mensen er nu weer gekeken zullen hebben.

‘Eén miljoen,’ antwoordt Kas dan steevast. Hopelijk houdt hij vol tot het klopt.

Met ingang van vandaag volgt deze rubriek een ander traject. Voorheen was de deadline voor de recensent 21.30 uur op de avond voordat de krant verscheen, nu is dat 12.00 uur ’s middags. De recensie staat om 13.00 uur op volkskrant.nl en de volgende dag in de krant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden