Bij De Leeuw volstaan voortreffelijke noten

Ton de Leeuw (1926-1996) zag de betekenis van wereldmuziek uit Azië al voordat ze tot de westerse podia was doorgedrongen....

Drie fraaie concerten met zijn werk leken in de sacraleruimte van de imposante Sint Laurenskerk in Alkmaar beter op hunplek dan in een concertzaal. De Leeuws muziek kreeg er de kanste zijn wat ze is: geen achtbaan vol spanning en sensatie, weleen vitale, afwisselende klankwereld, die je een bontebinnenwereld intrekt.

Of het nu het zingzeggen in de Missa Brevis voor koor uit dejaren vijftig betreft, of de fladderende blazers in het Trio voorfluiten, basklarinet en piano uit de jaren negentig, De Leeuw isnooit neurotisch, wel heilzaam. Met zijn etalage vol constructiesvan de renaissance tot en met de twintigste eeuw, toont De Leeuwzich een steengoed componist. Zijn muziek heeft de rimram aanfilosofische verantwoording niet nodig. Ze overtuigt metvoortreffelijke noten.

Als koorcomponist is hij beter dan menig als 'nieuwespiritueel' bewierookte 'ontdekking' uit Oost-Europa. In geslepenuitvoeringen liet Cappella Frisiae onder leiding van HoitePruiksma fraai gefluister en neuriënde bassen horen in Le sondes cloches invisibles, speelse humor in Magic of Music, enharmonische kleurenpracht in A cette heure du jour.

Instrumentale hoogtepunten waren Midare, waarin de slagwerkerJan Roel Hamersma met rode, witte en zwarte stokken het helekleurenpalet van de marimba voorbij liet komen. Ademteugen nemenddoor de neus (terwijl haar mond doorblies) toondebasklarinettiste Ainhoa Miranda haar grote talent in Mountains. Night Music kreeg op een schaars verlicht podium een verstilde,tot en met de oogleden gechoreografeerde voordracht van fluitisteMelkorka Olafsdottir.

De Leeuws werk leeft vooral voort binnen een kleine kringbewonderaars en binnen de muren van Nederlandse conservatoria,waar hij als docent een roedel componisten afleverde. Zijnkoormuziek doet het in het buitenland relatief nog het beste,maar heeft ook daar te lijden onder het conservatieveradioklimaat. Volgend jaar heeft hij pech. De Leeuws tiendesterfjaar valt in het niet bij de geboortejaren van decommercieel interessantere componisten Mozart en Sjostakovitsj.

Huib Ramaer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden