Theaterrecensie Aida door Opera Spanga

Bij de jaarlijkse productie van Opera Spanga komt Verdi’s Egyptische muziekdrama Aida uitstekend uit de verf (****)

Opera Spanga maakt van Verdi’s muziekdrama een voorstelling met vaart en vele vondsten. De cast acteert met overtuiging en zingt vooral sterk.

Aida - Opera Spanga.

Helemaal aan het begin van Aida zit zangeres Maribeth Diggle, die Aida speelt, te lezen in Oorlog en vrede. Dat is ook precies waarover deze opera gaat, al wil het met die vrede niet erg lukken. Bij de jaarlijkse productie van Opera Spanga komt Verdi’s Egyptische muziekdrama uitstekend uit de verf. De meeslepende gebeurtenissen rondom de slaafgemaakte koningsdochter, haar minnaar Radames, tevens vijandelijk veldheer, en rivaal Amneris doen het bedenkelijk zitcomfort in de grote tent welhaast vergeten. En hoewel de theatrale middelen van regisseur Corina van Eijk, al bijna dertig jaar de motor van Spanga, niet echt meer verrassen, leiden ze toch weer tot een voorstelling met vaart en vele vondsten.

Het blijft vernuftig hoe ze de handeling op het podium integreert met de op de achterwand geprojecteerde filmbeelden en decors. Met hun net niet volkomen realistische kwaliteit brengen die een heel aparte vervreemding teweeg. Het oorspronkelijk in het oude Egypte gesitueerde verhaal is ietwat voor de hand liggend verplaatst naar een heden met tanks en kruisers, dictators en pompeuze plechtigheden die in de tweede helft wijken voor de intiemere sfeer van een rosse buurt en ten slotte voor de graftombe waarin het unhappy end zijn beslag krijgt.

Er wordt door de hele cast met overtuiging geacteerd en vooral sterk gezongen. De warmbloedige sopraan van Diggle en de pronte tenor van Tao Tong (Radames) zijn dragende factoren, terwijl Eva Kroon de niet zo sympathieke Amneris geleidelijk meer reliëf geeft. Marcel van Dieren en Peter Michailov zingen vorstelijk als de twee koningen, evenals Sinan Fural en Francesca Aquilina, die de geestelijke stand vertegenwoordigen. Het koor levert zowel militairen als geestelijken en doet er ook nog een pilatesballet bij.

De sterkste momenten van de opera zijn die waarin Verdi aria’s en ensembles verweeft met koorpassages en zo het persoonlijke laat samenvallen met het publieke. Dat alles wordt voortreffelijk ondersteund door de musici van Filharmonie Noord, onder aanvoering van Tjalling Wijnstra. Zij geven zowel de krachtige accenten als de intieme momenten, waarin er niet meer dan een of twee sololijnen overblijven, voortdurend de juiste expressie en spanning mee.

Aida van Verdi, door Opera Spanga o.l.v. Corina van Eijk en Tjalling Wijnstra.
24/7, Spanga (Weststellingerwerf, Friesland). Daar t/m 13/8.