KlassiekJoyce DiDonato

Bij de heropening van het Concertgebouw horen we meteen een wereldster: wat heerlijk ★★★★☆

Eindelijk mocht er weer publiek komen, en het Concertgebouw pakte groot uit: operadiva Joyce DiDonato trad op, ook al kon er maar 250 man in de Grote Zaal.

De mezzo eindigde met haar gebruikelijke toegift Over the Rainbow. Beeld Eduardus Lee
De mezzo eindigde met haar gebruikelijke toegift Over the Rainbow.Beeld Eduardus Lee

‘Welcome back!’, begroette de Amerikaanse mezzosopraan Joyce DiDonato uitgelaten haar bescheiden publiek. Na een sluiting van bijna acht maanden (met uitzondering van een paar concerten voor geteste bezoekers) waren de 250 toeschouwers vrijdag de eersten die het Concertgebouw in Amsterdam binnen mochten. Later op die avond herhaalde ze haar recital voor hetzelfde aantal mensen.

De bevoorrechte aanwezigen kregen een veelzijdige DiDonato te zien, begeleid door pianist Craig Terry in zijn Concertgebouw-debuut. Het op het eerste ogenblik onsamenhangend programma praatte ze met ongedwongen charme en humor aan elkaar. Ze stond stil bij het leed van de pandemie, maar vermeed kleffe sentimentaliteit.

DiDonato’s stem is met de jaren warmer geworden. Je kunt het fladderende vibrato van haar hoge noten en de neiging om ‘o’ in ‘oe’ te veranderen eigenaardig vinden, maar eigenaardigheden zijn het voorrecht van de echte diva. In Haydns cantate Arianna a Naxos moest Terry nog zijn draai vinden, maar DiDonato’s achtergelaten prinses stond er meteen: groots maar menselijk in haar verdriet, paniek en woede.

Na de opera-tragédienne maakte de flamboyante barokdiva haar opwachting, gevolg door de dromerige jazzzangeres in Solitude van Duke Ellington. DiDonato zwaaide af met haar gebruikelijke afscheidstoegift, Over the Rainbow, maar niet voordat ze Terry, inmiddels volledig op dreef, de gelegenheid gaf om improviserend los te gaan tijdens I Love a Piano van Irving Berlin.

De grote verrassing was Mahler, een componist van wie ze ooit dacht: ‘niet voor mij’. Met de pure ingetogenheid van Ich bin der Welt abhanden gekommen zette ze de tijd stil. DiDonato de Mahler-vertolker, daar willen we veel meer van horen.

De stoelenrijen van de Grote Zaal hebben plaatsgemaakt voor tafeltjes bij het concert van Joyce DiDonato. Beeld Eduardus Lee
De stoelenrijen van de Grote Zaal hebben plaatsgemaakt voor tafeltjes bij het concert van Joyce DiDonato.Beeld Eduardus Lee

Joyce DiDonato & Craig Terry

Klassiek

★★★★☆

Muziek van o.a. Gustav Mahler en Duke Ellington.

11/6, Concertgebouw, Amsterdam.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden