Big Brother in VS moet preutser

Gaat Big Brother in de Verenigde Staten net zo'n doorslaand succes worden als in Nederland? Kennelijk denkt televisiemaatschappij CBS van wel....

'Het kan heel goed aanslaan', zegt televisiecriticus Robert Bianco van USA Today. 'Het programma past helemaal in de mode van reality tv, maar het aardige is dat aan Big Brother ook een competitie-element zit. Jerry Springer is hier alweer over zijn hoogtepunt heen, dus nu zoeken de networks naarstig naar iets anders.'

Behalve CBS hadden ook ABC en Fox-tv belangstelling voor Big Brother. Volgens Bianco was CBS erop gebrand het programma te krijgen omdat het een jonger publiek probeert te bereiken. 'Het normale CBS-publiek is wat ouder en wat conservatiever dan bij de andere networks. Het is de vraag of zij dit programma zullen waarderen. Maar waarschijnlijk wil CBS met Big Brother proberen de jongere kijkers te lokken.'

Het programma zal volgens Bianco wel wat moeten worden aangepast . 'Het Amerikaanse publiek is tamelijk preuts, dus je kunt niet alles laten zien en horen. Maar ik denk dat de deelnemers ook wat ingehoudener zullen zijn dan in Nederland', zegt hij.

Hij vraagt zich ook af of de Amerikaanse kijker wel het geduld heeft om de Big Brother-groep iedere dag te volgen als er eigenlijk niets gebeurt. 'Wij Amerikanen houden nu eenmaal van actie. Misschien zullen ze het tempo wat moeten opvoeren.'

Maar volgens Thomas Notermans van Endemol blijft de formule van het programma ongewijzigd. Hij is ervan overtuigd dat het programma ook in de VS zal aanslaan. 'In Nederland werd het programma door allerlei mensen bekeken, van laag opgeleide tot hoog opgeleide kijkers. De ene groep beschouwde het als een soap, terwijl de andere groep het bekeek als een psychologisch experiment. Dat kan hier ook gebeuren', zegt hij vanuit Los Angeles.

Notermans erkent dat de VS wat preutser zijn dan Nederland. 'Maar volgens CBS-topman Lesley Moonves wil CBS zich daar niet veel van aantrekken. Ze willen de grenzen iets verleggen.'

Notermans meldt trots dat het de grootste transactie is die een Europees productiebedrijf ooit met een van de Amerikaanse networks heeft gesloten. Opvallend is ook dat Endemol de productie in eigen hand houdt. ' Dat zijn ze niet gewend. Normaal doen ze het zelf of laten ze het doen door een Amerikaanse producent.'

Het merkwaardige is dat CBS al een soortgelijk programma in huis heeft: Survivor, dat later dit jaar van start gaat. De camera volgt een groep Amerikanen op een eiland voor de kust van Borneo. Iedere aflevering wordt er iemand weggestemd . Wie overblijft krijgt een miljoen dollar.

Notermans gelooft echter dat de programma's elkaar niet zullen bijten. ' Bij Big Brother ligt het accent op het psychologische aspect. Misschien vinden de kijkers het juist interessant dat het zich in zo'n alledaags decor afspeelt. Daardoor vragen ze zich constant af: hoe zal ik reageren?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden