'Biënnale Venetië wordt politieker dan ooit'

Hou je hart vast. Een van de projecten op de Biënnale van Venetië dit jaar zal zijn: de integrale voorlezing van Das Kapital, het door weinigen uitgelezen, maar belangwekkende en invloedrijke geschrift van Karl Marx.

Samensteller van de grote biënnale-tentoonstelling in Venetië, deze zomer, is Okwui Enwezor. De Nigeriaans-Amerikaanse curator en museumdirecteur (nu van het Haus der Kunst in München). Beeld Joost van den Broek

Welke gek is nu weer op dit idee gekomen? Isaac Julien. En de Britse kunstenaar en filmmaker - een opvallende verschijning, niet in de laatste plaats door zijn omvangrijke postuur; immer elegant en smaakvol gekleed - heeft er ook nog eens een goede reden voor: 'Kapitalisme is nu eenmaal een deel van de Venetiaanse biënnale geworden. Het is noodzakelijk om die verbinding transparant te maken.'

Het voorstel van Julien komt niet als een verrassing. Samensteller van de grote biënnale-tentoonstelling in Venetië, deze zomer, is Okwui Enwezor. De Nigeriaans-Amerikaanse curator en museumdirecteur (nu van het Haus der Kunst in München) heeft begin deze week gezegd dat deze 56ste editie de meest politiek van alle zal worden. Gezien het verleden van Enwezor - hij introduceerde eerder Afrikaanse kunst op de Documenta in Kassel en liet maatschappelijk geëngageerde fotografie zien in het Stedelijk Museum Amsterdam - moet je hem op zijn woord geloven.

live-optredens

Of op wat deze biënnale wel eens bijzonder kan maken: de grote hoeveelheid live-optredens. Waaronder dus de voorlezing van Das Kapital. Gedurende de zeven maanden dat de biënnale open zal zijn, wordt het boek enkele uren per dag door getrainde acteurs ten gehore gebracht.

De voordracht is een onderdeel van een groter project waarin Isaac Julien het kapitalisme van de kunstwereld 'inzichtelijk' wil maken. Zoals in de film Playtime die momenteel in Museum De Pont in Tilburg is te zien. Maar ook door een gefilmd gesprek van de kunstenaar met antropoloog David Harvey, dat ook in Venetië wordt getoond. Onderwerp: het belang en het gevaar van (te veel) geld in de kunsten.

Allemaal bij wijze van protest? Nee, zo ver wil Julien niet gaan, geeft hij schuchter toe, zich ervan bewust zijn eigen handel niet in gevaar te brengen. Wel dit: 'Het is de wetmatigheid van de economie, dat alles sneller moet gaan. Ook in de kunst. Ook voor kunstenaars. Ik wil de choreografie van dat systeem laten zien.'

Biënnale van Venetië. 9/5 t/m 22/11. Isaac Julien in Museum De Pont, Tilburg. T/m 31/5. depont.nl

Logo van de Biënnale van Venetië
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden