Bezoekrecord Museumnacht Rotterdam

Een wethouder van Kunstzaken die als een alpinist langs de gevel van een museum afdaalt om een beeldscherm te onthullen: het is geen alledaags tafereel....

Was de belangstelling in voorgaande jaren al groot, deze keer werd het maximumaantal van tienduizend bezoekers gehaald. De Witte de Withstraat - hét Rotterdamse galeriecentrum - vertoonde vanaf het begin een ongekende file, van stapvoets rijdende auto's en opvallend veel jonge kunstliefhebbers.

De gratis soep van Showroom MAMA, de straatdisco van Kunsthandel Esthetica, de fifteen minutes of fame van Andy Warhol in het Fotomuseum: overal stonden lange rijen.

Het gegarandeerde succes maakte de grote musea, Boijmans Van Beuningen, Kunsthal en NAi, dit jaar wat terughoudender. De Kunsthal had weliswaar een Sushi, Sex and the City-avond, als aanvulling op de tentoonstelling van Japanse erotische kunst, maar veel meer dan een kleine sushi-bar en de vertoning van een paar Japanse animatiefilms was dit niet.

Niet dat dit de bezoekers leek tegen te houden en zoals Kunsthal-directeur Wim Pijbes zei: 'Waarom zou ik nog van alles extra organiseren als de tentoonstellingen zelf bijzonder genoeg zijn?' Hetzelfde gold voor Boijmans, waar de zalen met kunst minstens zo druk bezocht werden als het paviljoen met de disco en de drankjes.

Het waren de wat meer afgelegen, kleinere musea die van alles bedacht hadden om de festivalgangers hun kant uit te krijgen. Het Wereldmuseum had veel succes met een workshop Marokkaanse dans, in het Belastingmuseum werden zeepcocktails geserveerd en in Historisch Museum Het Schielandshuis kon men de strijd aangaan met de Rotterdamse Stratego Club.

Of anders was er nog Deborah, de dochter van Bob, op Katendrecht bekend als Tattoo Bob, die in de hal van het Maritiem Museum een modeshow van tattoo-modellen presenteerde. De tijd van de echte zeemanstatoeages bleek voorbij, niks geen ankers of harten met pijlen, tegenwoordig laat men het logo van showprogramma RTL Boulevard op zijn onderrug zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden