Review

Beyond Indifference mist een shotje politiek

Choreograaf Tabea Martin wil laten zien hoe het lichaam reageert op misleiding. Die belofte maakt ze niet helemaal waar. De zes performers duwen, trekken en vouwen elkaars ledematen in extreme standjes, klemmen een hoofd in een elleboog of laten elkaar veelvuldig struikelen.

Een dansvoorstelling over de manipulatie van informatiestromen, dat is actueel nu er vragen rijzen of 'nepnieuws' ook de Nederlandse verkiezingen zou kunnen beïnvloeden.

De Zwitserse choreografe Tabea Martin, opgeleid in Amsterdam en succesvol met duetten en trio's vol commentaar op dans, belooft in Beyond Indifference te laten zien hoe het lichaam reageert op misleiding door de media, de politiek of andere bronnen. Die belofte maakt ze niet helemaal waar.

Beyond Indifference

Dans
Van: Tabea Martin
18/1, Rotterdamse Schouwburg.
Nog te zien op 21/1 in Maastricht, 25/1 in Zwolle en 30/1 in Utrecht.

Media, politiek en maatschappij blijven buiten schot. Wel heeft ze zes performers heerlijk opgestookt in een wedstrijdje 'wie manipuleert het beste het publiek'. 'LIAR' kalkt een van hen in druipletters op de wand. Dat weerhoudt hen er niet van hun zegje te doen: zingend, musicerend, schreeuwend of zuchtend.

De openingsscène is maagdelijk mooi: witte (doorschijnende) panty's, en dito witte pruiken, wanden en vloer. De verschillen zijn gereduceerd tot andere kleuren onderbroek en pump - ook de mannen dansen hooggehakt. Allemaal weten ze aardig raad met basgitaar, keyboard en tamboerijn in elektronisch bewerkte muziek. Ze noemen zich The Crystal Eternity, of The Percussion Brothers of, als trio The Rainbow Walkers.

De songs, met verwijzingen naar leugens en waarheid, krijgen geen kans uit te klinken. Alles wordt razendsnel afgebroken, door andermans interruptie. Ook de dans is hardhandig: de performers duwen, trekken en vouwen elkaars ledematen in extreme standjes, klemmen een hoofd in een elleboog of laten elkaar veelvuldig struikelen. Het oogt prettig gestoord en lekker rafelig. Een scène lijkt echt: een razendsnel familie-opstellinkje: 'broer dood aan kanker', boem, danser valt om door trap in de rug.

Aan het slot bewijst de Servische Tamara inderdaad barkeeper te zijn: ze mixt ter plekke een perfecte regenboogcocktail. Precies zoals Martins dansstijl ook een cocktail is met een scheut Ann Van den Broek en Meg Stuart en een vleug Boogaerdt/VanderSchoot. Nu nog een shotje politiek erin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden