AlbumrecensieJohn Adams

Bevlogen speelt Nashville Symphony de snorrende ritmen en plastische melodieën van John Adams ★★★★☆

null Beeld

De Amerikaanse componist John Adams (73) kreeg in 1985 geen pen meer op papier. Hij noemde zichzelf ‘een minimalist die het minimalisme beu is’, een verwijzing naar de muziekstijl die hij samen met geestverwanten als Terry Riley en Steve Reich populair had gemaakt. Leuk, die repetitieve ritmen. Maar hoe kreeg Adams ze verbonden met de bewonderde melodieën van Wagner, Mahler en co?

Zijn antwoord, Harmonielehre, was een instantklassieker voor symfonieorkest. 36 jaar na de door Edo de Waart gedirigeerde première treft nog altijd de combinatie van snorrende ritmen en plastische melodieën, gevat in een sprankelende instrumentatie.

Dat Adams niet teert op oude roem blijkt uit My Father Knew Charles Ives (2003). De solotrompet trekt peinzende lijnen boven ritmen die de rigide herhaling van minimal music allang hebben afgeworpen. Moderne, toegankelijke muziek, bevlogen gespeeld door het orkest Nashville Symphony en zijn Nicaraguaanse chef-dirigent Giancarlo Guerrero.

Nashville Symphony

John Adams

Klassiek

★★★★☆

Naxos

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden