Beurs-tv

NEDERLANDSE beursbedrijven sponsoren op dit moment het televisieprogramma Business Update. Eigenlijk zou het andersom moeten gaan: het dagelijkse programma met zakelijk nieuws zou juist de beurs moeten koesteren en financieel ondersteunen....

De traditionele beurs met schreeuwende en rennende handdelaren levert de media gratis prachtige televisiebeelden op. 'Je geeft daar het wedstrijdverslag. In de studio volgt het competitie-overzicht', zegt Willem Bol, uitvoerend producent van Business Update.

De beursvloer is het decor voor veel financiële televisierubrieken. Op Wall Street hebben belangrijke stations als CNN en CBS langs de rand van de beursvloer zelfs een eigen studio ingericht. Business Update zendt van de vloer van de optiebeurs vrijwel elke dag een beursoverzicht uit.

De vraag is hoe lang dit nog kan. De traditionele beurs wordt bedreigd met uitsterven. De meeste beurzen zijn overgestapt op elektronische handelssystemen. Handelaren komen niet langer samen op één plek, maar voeren hun transacties per computerscherm vanaf het eigen kantoor uit. Een bekend voorbeeld van een succesvolle elektronische beurs is de Amerikaanse Nasdaq. Maar ook gevestigde instituten als de London Stock Exchange zijn overgestapt op een volledige schermenhandel. Daarnaast ontstaan op dit moment dankzij Internet allerlei zogenoemde E-crossnetworks (ECN's) waar beleggers rechtstreeks met elkaar handelen.

Deze elektronische handelssystemen leveren geen spectaculaire televisiebeelden op. Van de opwinding en nervositeit op de financiële markten is niets te merken: beurshandelaren achter een beeldscherm onderscheiden zich maar weinig van boekhouders.

De beurs van Wall Street, de grootste beurs ter wereld, kent nog wel een centrale handelsplaats. Maar de Newyorkse effectenbeurs kondigde vorige week aan volgend jaar zelf een beursnotering aan te vragen. Insiders sluiten niet uit dat de Newyorkse beurs uiteindelijk ook eieren voor zijn geld zal kiezen en over zal stappen op een elektronisch handelssysteem.

De optiebeurs in Amsterdam kent ook nog een vloer met krioelende, in kleurrijke firma-colberts gestoken handelaren. Maar ook dit beeld dreigt te verdwijnen. Beurspresident Möller kondigde onlangs in een interview met de Volkskrant al aan dat binnenkort ook op de optiebeurs geëxperimenteerd zal worden met elektronische handel. 'De huidige vloer zal niet onmiddellijk verdwijnen. Maar het is wel de laatste beursvloer', aldus Möller.

Wie een beursvloer wil zien, zal in de toekomst een reisje moeten boeken naar Rabat of Harare, waar koersen nog met een krijtje op een schoolbord worden geschreven.

De financiële televisierubrieken zullen zich dan ook achter de oren moeten krabben. Juist nu ze meer aandacht besteden aan de beurzen, dreigt het ondoenlijk te worden om dat ook met beelden te omlijsten.

Willem Bol van Business Update ziet het meer als een nieuwe uitdaging. 'We zullen weer iets anders moeten bedenken. Misschien kruipen we wel in de computer. In het verleden hebben we vaker voor deze uitdaging gestaan. Financieel-economisch nieuws is nu eenmaal moeilijk te visualiseren. Ik denk dat we bewezen hebben het te kunnen.'

Gelukkig denken de moderne elektronische beurzen zelf mee. Zij voelen er uit marketingoverwegingen wel voor achtergrond te zijn van een financiële televisierubriek. Archipelago in Chicago, exploitant van een van de grotere E-crossnetworks in de VS, wil de financiële cyberspace daarom televisiegeniek maken. Archipelago heeft om de hoek van Wall Street een kantoorgebouw gehuurd. In dit gebouw zal een grote kleurrijke wand worden gebouwd die met grafieken en koersen duidelijk maakt wat binnen het elektronische handelssysteem gebeurt. Archipelago maakt er geen geheim van dat hiermee wordt geprobeerd cameraploegen in huis te halen en op die manier de status van het elektronische handelssysteem te verbeteren.

Misschien is het een eerste stap. In de toekomst zouden de elektronische beurzen misschien zelfs bereid zijn een traditionele beursvloer te sponsoren. Die zal alleen niet worden bevolkt door handelaren maar door acteurs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden