POSTUUMBetty Wright (1953-2020)

Betty Wright werd nooit de soulvedette die ze had kunnen zijn

De soulzangeres scoorde in de jaren zeventig wereldhits, maar trad daarna nauwelijks meer op de voorgrond.

Betty Wright rond 1970.Beeld Getty

Het verlangen naar de eerste liefdesnacht is zelden zo mooi bezongen als door Betty Wright in haar hit Tonight Is the Night (1974). Eigenlijk is het parlando vertolkte nummer, dat vooral live zou uitgroeien tot een monument van seksueel verlangen, ook een groot rapnummer avant la lettre. Wright, die zondag op 66-jarige leeftijd in Miami is overleden, was 20 jaar oud toen ze Tonight Is the Night componeerde. Het stond op het album Danger High Voltage, dat dankzij haar andere hit Shoorah! Shoorah! ook in Nederland succesvol was.

Nog beter, want vooral: langer uitgerekt, vertolkte ze haar verlangen naar de nacht ‘that you’ll make me a woman’ op de lp Betty Wright Live uit 1978.

De jaren zeventig waren de gloriejaren van de zangeres, die in 1971 als 17-jarige wereldwijd (maar niet in Nederland) al haar grootste hit had met Clean Up Woman. De funky gitaarlick daaruit zou decennia later nog opduiken in diverse hiphopproducties. Het was ook een genre dat haar wel lag. Haar laatste album maakte ze met hiphopband The Roots (Betty Wright: The Movie, 2011). Chance The Rapper, Lil’ Wayne en DJ Khaled maakten gebruik van haar warme vocalen.

De decennia dat ze weinig in beeld was, werkte ze achter de schermen en zong ze op de achtergrond bij onder anderen Stevie Wonder, David Byrne en Erykah Badu.

Ook was ze betrokken bij de lancering en begeleiding van soulster Joss Stone in 2003. Maar echt op de voorgrond trad ze nauwelijks meer.

Des te verheugender dat ze in 2012 werd aangekondigd voor het North Sea Jazz Festival. Haar dampende optreden in de Congo-tent, die een uur voor aanvang al uitpuilde met naar diepe soul hunkerende bezoekers, werd onvergetelijk. Nog diverse malen zou ze daarna terugkeren op de Nederlandse podia, vorig jaar juli voor het laatst in Paradiso in Amsterdam en 013 in Tilburg.

Maar zo extatisch als die vijf kwartier tijdens North Sea Jazz zou het niet meer worden. Ze kreeg het publiek aan het dansen met het nog altijd even feestelijke Shoorah! Shoorah!, was weer even de Clean Up Woman van veertig jaar eerder en voerde de joelende tent naar een hoogtepunt. Twintig minuten deed ze erover om de ultieme soulslijper Tonight Is the Night tot een climax te brengen. Het had nooit op hoeven houden. Hier stond uiteindelijk toch de grote soulvedette die ze in de jaren zeventig beloofde te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden