BETER DAN DE TENTOONSTELLING

Nogal banaal: je foto’s ordenen op alfabet. Maar dit soort keuzes ontstaan wél frisse combinaties in het boek over het fotografisch oeuvre van Niels Schumm en Anuschka Blommers....

Meestal lopen laatkomers achter de feiten aan. Maar bezoekers van het Groninger Museum die nu pas naar de overzichtstentoonstelling van het fotografenduo Anuschka Blommers en Niels Schumm komen kijken – die toch al vanaf eind februari te zien is – vallen met hun neus in de boter. Want sinds begin september is het boek Anita and 124 other portraits by Anuschka Blommers & Niels Schumm te koop, iets wat de expositie en haar bezoekers tot dan toe helaas moesten ontberen.

Het werd tijd. Een publicatie van het oeuvre van een van Nederlands bekendste en succesvolste (mode)fotografenduo’s, ook buiten de landsgrenzen, was zo langzamerhand geen overdreven luxe meer.

Anita, uitgegeven door Valiz, toont een overzicht van de afgelopen tien jaar uit de carrière van Blommers/Schumm, met foto’s, voornamelijk portretten, die verschenen in internationale tijdschriften als Self Service, i-D, Purple en Dazed & Confused.

Het is een superesthetisch, glanzend boek, dat werd vormgegeven door grafisch ontwerper Jop van Bennekom, voor wiens Re-magazine de fotografen regelmatig werkten, en dat voornamelijk paginagrote foto’s en weinig tekst laat zien. En hoewel diezelfde combinatie in de zalen van het Groninger Museum problemen oplevert (er is op de tentoonstelling te weinig houvast voor mensen die het werk van Blommers/Schumm niet of nauwelijks kennen), werkt ze in de publicatie juist wel.

Dat komt enerzijds doordat in het boek meer beeldmateriaal kan worden getoond. Dus niet één of twee foto’s uit de serie Interiors uit 1999, maar wel zes, waardoor je als kijker alleen door goed te kijken al sneller verbanden kan leggen en beter begrijpt waar het in die reeks foto’s om gaat. Bovendien geeft het boek een beeld van het fotografisch oeuvre dat net een tikje veelzijdiger is dan de expositie.

Anderzijds levert Anita een heldere kijk op het werk van Blommers/Schumm door de volgorde van de foto’s in het boek. Die is heel banaal: ze zijn geordend op alfabet, afgaande op de titels – van Anita tot Wouter. Hierdoor staat kleur naast zwart-wit, ongepubliceerd naast gepubliceerd werk, oud naast nieuw. Simpel, en zelfs een beetje onverschillig aandoend, maar wel doeltreffend. Er ontstaan ineens weer frisse combinaties, de werken gaan onderling nieuwe verbanden aan.

Een mooi voorbeeld hiervan is het zwart-wit portret van Rob Meerman uit 1995 (het is in geen enkel tijdschrift te zien geweest), waarop het model in dezelfde houding zit als Roos op een kleurenfoto uit 1999 op de volgende bladzijde. Twee totaal verschillende beelden, gemaakt om verschillende redenen, en desondanks ademen ze dezelfde sfeer uit door de identieke houding, dezelfde, ietwat lege, blik van de gefotografeerden.

Dit soort subtiliteiten maken van Anita and 124 other portraits een eindeloos bladerboek. Het geeft een overzicht van een veelzijdig en divers oeuvre, dat niettemin wat betreft stijl een duidelijke eenheid vormt.

Een echte Blommers/Schumm herken je meteen, aan de afstandelijke manier van poseren van hun modellen, de speelse houding ten opzichte van de modewereld, en hun lak aan conventies en eisen uit die branche. Met Anita verscheen niet alleen een samenvatting van hun werk, het boek is ook een noodzakelijke aanvulling op de tentoonstelling in Groningen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.