Betaalde oplage grootste kranten daalt verder

De betaalde oplage van de grootste Nederlandse kranten is in het derde kwartaal verder gedaald. De Volkskrant, het Financieele Dagblad (FD) en NRC boekten dankzij groei van de digitale kranten wel vooruitgang. Dat blijkt uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI vandaag heeft gepubliceerd.

De Volkskrant. Beeld anp

De betaalde gedrukte oplage van De Telegraaf zakte in het derde kwartaal met 9,5 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 488.902 stuks. Bij het Algemeen Dagblad (AD) ging de betaalde oplage met ruim 4 procent omlaag tot 365.912 kranten. Van De Telegraaf en het AD zijn geen vergelijkbare cijfers met betrekking tot de digitale oplage beschikbaar.

Het FD zag de papieren oplage licht stijgen, tot 48.353 stuks. De zakenkrant boekte een sterke vooruitgang op het gebied van digitale kranten. De verspreiding daarvan vervijfvoudigde ruimschoots tot 58.849. Bij de Volkskrant stabiliseerde de papieren oplage en groeide de digitale krant met bijna een kwart. NRC verspreidde minder papieren versies van NRC Handelsblad en Next, maar zag de digitale verkoop wel groeien.

Regionale kranten als de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden meldden ook een groei van de digitale kranten. De papieren oplage van de regionale kranten kromp opnieuw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.