RECENSIE

Best of Balanchine van Nationale Ballet: sensatie van tijdloosheid

Maia Makhateli en Remi Wörtmeyer zuigen je om beurten mee in een wervelwind van sprongen, draaien en huppelpasjes. De lichtheid van het dansen creëert een sprankelend gevoel.

Beeld Apollon Musagete

Het koppel komt in volle vaart op, hij met een rode zakdoek om z'n hoofd, zij met een rode bloem in het haar. Even denk je: wat is dit voor truttige guitigheid, is dit wel van George Balanchine, man van strakke lijnen? Maar Maia Makhateli en Remi Wörtmeyer, eerste solisten bij Het Nationale Ballet, maken korte metten met alle scepsis. Als in een competitie zuigen ze je om beurten mee in een wervelwind van sprongen, draaien en huppelpasjes. Door hun technische beheersing en enthousiasme blijft de virtuositeit speels, bijna terloops, en dat is prachtig.

Tarantella Pas de Deux (1964) is de nieuwe Balanchine-aanwinst van Het Nationale Ballet, dat aldus 33 werken van de Russisch-Amerikaanse balletvernieuwer op het repertoire heeft; het grootste aantal na het New York City Ballet, ooit opgericht door 'Mr.B'. Hoewel kort - na 6 minuten rennen de dansers af - zegt het veel over zijn aanpak: de doorgaans verhaalloze balletten leggen het accent op de muziek en de dans, op de lijnvoering en de muzikaliteit van bewegingen, maar mogen geen cleane vormconstructies worden.

Ook in de rest van Best of Balanchine valt dit op. In Theme and Variations (1947), veel symmetrische groepsformaties onder fonkelende kroonluchters, creëert de lichtheid van het dansen een sprankelend gevoel en is soliste Anna Ol puntig en helder. Het tweede duet in Stravinsky Violin Concerto (1972), door Jozef Varga en weer Makhateli, is ronduit bezield, net als het vioolspel van Isabelle van Keulen. In Apollon Musagète (1928) vormen Apollo en drie muzen samen traag en nadrukkelijk diverse sculpturale poses. Het brengt een bijzondere sensatie van tijdloosheid teweeg.

Best of Balanchine

Door Het Nationale Ballet
Dans
M.m.v. Het Ballet-orkest en Isabelle van Keulen
25/3, Nationale Opera & Ballet, Amsterdam, t/m 10/4

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden