Beroerde passages verpesten ontluisterende inkijkjes in de cultuur bij Facebook

Oud-Facebook-medewerker García schetst een ontluisterend beeld van het bedrijf. De interessante inkijkjes in de start-upwereld worden verstoord door platte anekdotes.

Interview met Facebookoprichter Marc Zuckerberg (r) en de voormalige Amerikaanse president Obama. Beeld epa

Facebook is niet zomaar een sociaal medium, maar een droom over een nieuwe menselijke ervaring waarin iedereen op een positieve manier met elkaar verbonden is. Aan het hoofd staat de Grote Leider Mark Zuckerberg als de hoeder van een messianistische visie die hij op zijn discipelen overdraagt, als stichter van een nieuwe godsdienst.

Nee, dit is niet het fictieve The Circle van Dave Eggers. Aan het woord is Antonio García Martínez, die rond 2011 bij Facebook verantwoordelijk was voor het binnenhalen van geld via advertenties. Met zijn boek Start-Up Mania (het origineel heet Chaos Monkeys) klapt Martínez uit de school over de bizarre werkcultuur bij Facebook, waar jongens van 23 een jaarsalaris hebben van een half miljoen en zelfs al poepend op de wc doorgaan met programmeren. Van deze werknemers wordt de startdatum ('de Faceversary') bij Facebook gevierd 'zoals gelovigen de dag herdenken waarop ze werden gedoopt en Jezus vonden.'

Facebook zit volgens de auteur vol met ware gelovigen die niet zullen stoppen voordat iedere aardbewoner met holle ogen naar een scherm met het blauwe Facebook-logo staart. 'En dat is angstaanjagender dan simpele hebzucht', concludeert Martínez.

Start-Up Mania - Geld en gekte in Silicon Valley

Non-fictie.
Antonio García Martínez.
Uitgeverij Q; 464 pagina's; euro 24,50.

Hij trekt een parallel met zijn geboorteland Cuba. 'Mijn neven en nichten in Havana werden gedwongen te luisteren naar incoherente toespraken over het behoud van kernwaarden in een eendimensionale persoonlijkheidscultus. Ik zat in Menlo Park in een tent vol mensen met identieke outfits die precies hetzelfde deden.'

Op deze campus van Facebook verspreiden de discipelen gestencilde portretten van Zuckerberg en teksten als 'Wees onverschrokken! Neem te veel hooi op je vork! Laat je sporen na!'

Het beeld dat naar voren komt van Facebook rond 2011 en 2012 is redelijk ontluisterend, en de observaties over de uiterst complexe handel in gebruikersdata maken het boek relevant en actueel. Helaas weet Martínez geen maat te houden. Het tweede deel van het boek lijkt soms een handboek voor online-advertentieverkopers, met veel te gedetailleerde, slecht geformuleerde en oeverloze technische beschrijvingen. Ook in het eerste deel, waarin Martínez de wereld van de start-ups beschrijft, vliegt hij uit de bocht met ellenlange beschrijvingen.

De stijl helpt ook niet mee. Martínez combineert citaten van grote schrijvers en denkers als Dostojevski, Ovidius, Shakespeare en Schopenhauer met botte metaforen en platte anekdotes: 'Na het zuipen en kletsen gingen we weer aan onze boten werken. Terwijl ik de bodem stond te verven, zag ik dat een of ander lekker wijf met mijn nieuwe Zuid-Amerikaanse makker stond te praten.' Martínez schept op over een 'wekenlange neukmarathon' en laat terloops vallen dat hij twee kinderen bij zijn vrouw heeft verwekt omdat hij te lui was een condoom te gebruiken.

Jammer dat de wel degelijk interessante inkijkjes in zowel de start-upwereld als Facebook worden verstoord door dergelijke beroerd geschreven passages, waarmee het boek onbedoeld deel gaat uitmaken van de mateloze wereld die het juist op de hak wil nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.