theaterrecensie Bambi

Benny Claessens is heerlijk ongeremd als cynische versie van sprookjeshert Bambi ★★★☆☆

Vrijwel naakt en bruin geschminkt is Claessens het hoogtepunt van het antisprookje.

Beeld Sanne Peper

Bambi die het geweer van de jager aflebbert en andere obscene gebaren maakt. Bambi die zijn onpeilbare cynisme botviert op nietsvermoedende omstanders. Of Bambi die een woedende verhandeling begint over zijn zogenaamd miskende slachtofferschap. Allemaal scènes die je niet zag in de klassieke Disney-film uit 1942, of het boek van Felix Salten waarop deze gebaseerd was. Maar wel in de Bambi (‘een antisprookje voor volwassenen’) die nu door Toneelgroep Oostpool gespeeld wordt.

Bambi is het tweede deel in de reeks What’s in a fairytale van regisseur Sarah Moeremans en schrijver Joachim Robbrecht, waarin ze aan de hand van ouderwetse sprookjes actuele en splijtende ontwerpen aan de kaak stellen. Robin Hood vorig jaar ging over de kloof tussen arm en rijk. Bambi gaat over de ogenschijnlijk natuurlijke verdeling tussen daders en slachtoffers in tijden van #MeToo. Was Bambi, het hertje dat zijn moeder doodgeschoten zag worden, wel zo onschuldig?

Beeld Sanne Peper

De ‘meneer Bambi’ die acteur Benny Claessens, nagenoeg naakt en reebruin geschminkt, speelt is dat zeker niet. Onder de noemer ‘#therealbambi’ wil hij een rauw-realistische film maken waarin te zien is hoe zijn leven verliep ná dat sprookjesachtige begin. Probleem is wel dat de volwassen Bambi een onuitstaanbare diva is geworden die met zijn grensoverschrijdende gedrag de hele filmshoot tot een ware hel maakt voor zijn medespelers. Claessens maakt van deze rol een onweerstaanbare performance, indrukwekkend in al zijn ongeremdheid, het dubieuze hoogtepunt van de voorstelling. Dit theatrale spierballenvertoon moet in het tweede uur wel helaas plaatsmaken voor scènes met een meer essayistische, uitleggerige toon die lang niet zo spannend is. Nee, dan liever nog een uur Bambi Claessens.

Bambi van Joachim Robbrecht door Toneelgroep Oostpool, regie Sarah Moeremans. Gezien: Stadsschouwburg Haarlem, 14 maart. Tournee t/m 20 april.

Beeld Sanne Peper