Bellen met Mark Moorman

Bellen met Mark Moorman over het einde (?) van Game of Thrones: ‘Dit is misschien wel een van de laatste series geweest waar we het met zijn allen over hebben gehad’

Er werd lang uitgekeken naar het slot van de in 2011 begonnen HBO-serie Game of Thrones. Mark Moorman, chef kunst van de Volkskrant en fervent seriekijker, over de collectieve post-GoT-depressie. Een telefoongesprek zonder spoilers.

Beeld Studio V

Dag Mark, je hebt Game of Thrones overleefd. Dat kunnen de meeste personages vermoedelijk niet zeggen?

‘Nee. Nou goed, er zijn er nog wel een paar over. In het laatste seizoen was natuurlijk de vraag: hoe gaan ze hier een einde aan breien? Het knappe van deze serie was dat ze zoveel bordjes in de lucht hadden draaien, er was zoveel mythologie opgetuigd. Er zaten in de laatste afleveringen wel wat stoplappen en noodverbanden. Alle personages moesten hun afscheid krijgen, al dan niet gewelddadig. En dat in zo’n 80 minuten, tegen speelfilmlengte aan.’

Niets verklappen, maar wordt de troon bezet door degene die je had verwacht? 

‘Nee, het loopt toch allemaal heel anders dan je zou kunnen denken, wat ook in de stijl van de serie is. Die stond vanaf het begin bol van onvoorspelbaarheid. Je werd voortdurend overvallen door de plotontwikkelingen, dat was er zo sterk aan.’

Eerder in de Volkskrant beschreef je de serie als ‘een langzame schaakpartij, met eindeloze omwegen en personages die zich in achterwaartse paardensprongen over het bord bewogen’. Zijn alle verhaallijnen tot een goed einde gebracht of zit je nog met vragen?

‘Het is een serie geweest die altijd heel goed was in personages en sterke dialogen. Er zaten geweldige acteurs in, het is verreweg de duurste serie ooit gemaakt. De veldslagen, de spektakelstukken waren hoogtepunten. Maar in het slotseizoen is het wel een worsteling geweest om alles af te ronden. Daar krijg je niet iedereen tevreden mee. Een laatste aflevering is nooit helemaal wat je ervan wilt. Dat speelde ook bij The Sopranos en Lost. Game of Thrones was een serie die zich traag voortbewoog met in het laatste seizoen een lawine om alles tot een goed einde te brengen.’

Emilia Clarke als Daenerys. Beeld GoT

Ruim 200 duizend fans hebben een online petitie ondertekend na de een-na-laatste aflevering. Ze eisten een remake omdat er te veel geliefde personages dood gingen. Heb je ook getekend?

‘Natuurlijk niet. Ik snap het wel, want door die onvoorspelbare plotontwikkeling gingen bepaalde geliefde personages dood. Kijkers hebben veel in hen geïnvesteerd. Zo’n petitie is ook voorsorteren op de post-Game of Thrones-depressie. Internet is wat dat betreft één grote koffieautomaat. Als je al die commentaren ziet! De slotaflevering stond maandagochtend online, ik kon pas eind van de middag kijken. Dat betekende dat ik de hele dag van het internet moest wegblijven, want al mijn tijdlijnen gingen erover. Ik wilde zo blanco mogelijk aan de start staan. Maar dat is bijna als een wedstrijd terugkijken zonder de uitslag te horen.’

Het ging je toch ook om dat groepsgevoel bij de koffieautomaat?

‘In de kantoortuin van de redactie was er een kloof tussen mensen die het volgden en alles wisten over drakenmoeders en ijzeren tronen, versus collega’s die met glazige blik de verhalen aanhoorden. Dat was op veel werkplekken zo, en op internet al helemaal.

‘Dit is misschien wel een van de laatste series geweest waar we het met zijn allen over hebben gehad. Het kijken van series heeft de laatste tien jaar een enorme vlucht genomen, maar dat begint te versnipperen. Je hebt keuze uit Netflix, HBO, Amazon, en ook Disney komt met streamingkanalen. De toekomst is dat iedereen op zijn eigen moment naar zijn eigen streamingdienst kijkt. Game of Thrones begon in 2011 als HBO-serie en werd bij Ziggo ondergebracht. Gevolg van die populariteit is dat het illegaal downloaden weer gigantisch is toegenomen.’

Acteur Kit Harington als Jon Snow. Beeld GoT

Denken de makers nog aan een vervolg?

‘Vroeger wilde The End nog wel eens zeggen dat iets echt afgelopen is. Maar als iets succes heeft, is het tegennatuurlijk om te stoppen. HBO is al bezig met een serie die in het tijdperk vóór Game of Thrones speelt. Het is een merknaam, met een serie, de boeken, er komt een themapark in Noord-Ierland. Zoiets gebeurde ook met het Star Wars- en Marvel-imperium. En met Harry Potter: de boeken, de films, de theatervoorstelling, de studiotours. HBO heeft met Game of Thrones goud in handen, de fans hebben zich er zó mee geïdentificeerd. Ik hoop altijd heel erg dat dingen heel mooi afgerond worden en dat het daarbij blijft. Maar dat is niet meer de realiteit.’

Je schreef eerder dat de kijkers van Game Of Thrones uiteenvallen in twee groepen, de realisten en fantasten. Welke groep is het meest tot zijn trekken gekomen?

‘Het knappe was dat het begon als een jongetjesserie met veel seks, draken en zwaardgekletter, de vaste fantasy-elementen. Maar dankzij de kwaliteit van acteurs en dialogen oversteeg de reeks dat. Het ging over macht, over de machinaties waaraan mensen ten onder gaan. Dat trok een breder publiek. We zijn misschien niet zo supertevreden over het laatste seizoen, maar het blijft verpletterend.’

Ik heb eerlijk gezegd geen enkele aflevering gezien. Moet ik alsnog beginnen?

‘Er zijn mensen die de laatste weken hebben geprobeerd het in te halen. Maar je krijgt nooit meer de ervaring om jarenlang een serie te zien en er telkens met anderen over te praten. En om je te realiseren dat je aan het eind van de rit ook acht jaar ouder bent geworden.’

Heb je al een nieuwe serie gevonden waar je je helemaal in kunt verliezen?

‘Geen serie zoals deze, met een epische wereld waarin je je eindeloos kunt verliezen in alle details en genieten van de uitspraken van je favoriete acteurs. Mijn nieuwe serie van het jaar is Fleabag, net begonnen. Heel anders, maar ook erg goed. Die is op Amazon te zien, en dat hebben maar heel weinig mensen. Dus ik merk meteen dat er een belangrijk aspect ontbreekt: het samen napraten en speculeren. Je kan het enthousiasme niet met anderen delen.’

Carice van Houten over haar afscheid van GoT-priesteres Melisandre: ‘Toen het bergafwaarts met haar ging, wreef ik me in mijn handen, kan ik lekker drama spelen’
Acht jaar lang speelde Carice van Houten de rode priesteres Melisandre in Game of Thrones. Bij de televisiedoop van het laatste seizoen zei ze de sinistere rol gedag. Een terugblik in vijf Melisandre-momenten.

Game of Thrones veranderde Dubrovnik in een onleefbare toeristenvesting
De Kroatische kuststad Dubrovnik is zo fotogeniek dat televisieproducent HBO besloot een flink deel van Game of Thrones daar te filmen. En dat heeft de stad geweten: Dubrovnik is geen stad meer, maar een pretpark. ‘Onze stad is totaal onleefbaar geworden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden