Bellen bij KPN per jaar 5 procent goedkoper

De telefoontarieven van KPN voor bellen binnen Nederland moeten de komende drie jaar met 5,3 procent per jaar omlaag. Dat heeft telecom-toezichthouder Opta maandag bekend gemaakt....

Van onze verslaggever

KPN is tevreden over het Opta-besluit, maar volgens de Consumentenbond gaat de maatregel niet ver genoeg. Volgens de bond zouden de tarieven in drie jaar veel meer - zo'n 25 procent - moeten dalen. De door Opta bepaalde tariefsverlaging geldt met terugwerkende kracht tot 1 juli voor het abonnement, de lokale en interlokale tarieven en voor het bellen van een vast naar een mobiel toestel. Voormalig monopolist KPN mag van de Opta zelf weten hoe de lagere tarieven tot stand komen, als 'het mandje' van de vier tarieven gezamenlijk maar ruim 5 procent lager is.

De toezichthouder denkt dat de belkosten voor de modale KPN-klant op die manier dit eerste jaar twee gulden per maand lager worden. Over drie jaar moet de telefoonrekening van de modale beller op jaarbasis 75 gulden lager zijn. De Consumentenbond vindt dat optimistisch. De bond denkt dat de gemiddelde beller dit eerste jaar hooguit een paar kwartjes per maand goedkoper uit is. Dat verschil zit in de verschillende definities van de doorsneebeller.

Verder is de Opta volgens de bond te optimistisch over de concurrentie voor KPN van de kabelmaatschappijen. Vier grote kabelaars maakten onlangs bekend een tweede telefoonnet te willen beginnen. Om dat initiatief een kans te geven ziet de Opta nu af van een forse gedwongen tariefsverlaging voor lokaal bellen. Maar de Consumentenbond denkt dat het nog jaren duurt vóór de kabelaars echt concurreren met KPN.

De Consumentenbond vindt ook dat de Opta het bellen van een vast naar een mobiel toestel uit het 'mandje' van te verlagen tarieven moet halen. Het tarief voor bellen naar een mobiel toestel is volgens de bond - ondanks een verlaging van 90 naar 75 cent per minuut - nog steeds veel te hoog. KPN wordt het zo wel erg gemakkelijk gemaakt de 5 procent lagere tarieven te halen, vindt de Consumentenbond.

KPN is blij met het tariefplafond, omdat voor een langere periode duidelijk is hoeveel de tarieven omlaag moeten. De Opta wilde aanvankelijk het rendement van KPN vastleggen, maar koos na een woede-aanval van KPN-baas Wim Dik voor de tariefplafonds. Volgens KPN werd het bellen de laatste jaren ook al zo'n 5 procent per jaar goedkoper.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden