Belle weet te overtuigen als het pure, onbaatzuchtige meisje, en het Beest is een aandoenlijke spierstuiterbal

Choreograaf Thierry Malandain versobert én verrijkt Disneys sprookje Belle en het Beest. Solisten en ensemble zijn energiek en trefzeker.

La Belle et La Bete Beeld Foto Olivier Houeix

Zonder uitleg begrijp je waarschijnlijk niet wie die ene man en het hem flankerende stel zijn die telkens weer opduiken. Ook is het jammer dat de groeiende liefde tussen Belle en het Beest niet meer tijd (en dus dans) inneemt. Toch is La belle et la bête (2016) van Thierry Malandain een sterk ballet, dat klassiek en modern vocabulaire organisch vermengt.

Het door Disney bekend geworden sprookje van de betoverde prins die zijn dierlijke uiterlijk pas weer kwijtraakt wanneer hij en het meisje elkaar vinden, heeft hij flink versoberd. Geen eindeloze plotwendingen meer en een smaakvolle aankleding in twee kleurstellingen: goud voor het paleis van voor en na de betovering en zwart-lichtgrijs voor alles daarbuiten.

Malandains inspiratiebron is de surrealistische (zwart-wit)verfilming van Jean Cocteau geweest, wat je onder meer terugziet in het bizarre verschijnen en verdwijnen van ledematen achter en onder schuivende gordijnen, die de ruimte voortdurend herindelen.

La belle et la bête

Dans

La belle et la bête door Malandain Ballet Biarritz. Choreografie: Thierry Malandain. 3/2, Zuiderstrand-theater, Scheveningen

La Belle et la Bête is op 6 februari nog te zien in het Nieuwe Luxor theater in Rotterdam

Het genoemde geheimzinnige trio is een mooie toevoeging van de choreograaf. Het verbeeldt de kunstenaar, zijn ziel en zijn lichaam. Tegelijk is het het alter ego van het Beest: net als liefde vereist ook kunstenaarschap overgave.

De solisten en het ensemble van Malandain Ballet Biarritz, dat één keer eerder door Holland Dance naar Nederland is gehaald, vallen op door hun energie en trefzekerheid, gevoed door de muziek van Tsjaikovski. Mickaël Conte, la Bête, is een woeste maar tegelijk ook aandoenlijke spierstuiterbal. En de lyrische Irma Hoffren, met haar fijne lijnvoering en expressie tot in elke vezel en spier, weet volledig te overtuigen als het pure, onbaatzuchtige meisje Belle.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden