REPORTAGE

Belgische ontwerper triomfeert in Parijs

Alsof zijn modellen hun lievelingskleren bij elkaar hadden geraapt... Ontwerper Dries Van Noten maakt diepe indruk in Parijs bij de zomershows van 2015.

Modellen gedrapeerd op de catwalk van Dries van Noten. Beeld AFP
Modellen gedrapeerd op de catwalk van Dries van Noten.Beeld AFP

Als het succes van een modemerk is af te lezen aan het aantal aanwezigen dat iets van het label in kwestie draagt, dan is Dries Van Noten momenteel de onbetwiste nummer een. Hij was woensdagmiddag, toen het complete modecircus zich van Milaan naar Parijs had verplaatst, de eerste grote naam op de kalender van de Parijse Modeweek. Nu wemelt het deze week in Parijs van de grote modenamen. En bij iedere show komt wel een fan of beroemdheid in kleding van het betreffende merk opdagen, al dan niet gesponsord.

Maar de dames die Van Noten dragen, zijn anders. Het zijn geen jonge bloggers die uit zijn op gratis kleding en die gerust een half uur op en neer lopen voor de ingang van een show, in de hoop te worden opgemerkt door een straat-stijl-fotograaf. Het zijn ook geen beroemdheden die dik betaald krijgen om op de eerste rij te zitten, zoals Kate Moss afgelopen week bij Gucci in Milaan.

Nee, de dames die Van Noten dragen, zijn modeliefhebbers die het onderling hebben over, bijvoorbeeld, de kunst van het maken van kleren en de teloorgang van het handgemaakte knoopsgat. Woensdagmiddag zaten ze in de metro richting station Champs Élysées Clemenceau, op weg naar de show in het Grand Palais.

Geen geveinsde ereotische cliche's in collectie Dries van Noten Beeld ANP
Geen geveinsde ereotische cliche's in collectie Dries van NotenBeeld ANP

Drie generaties

Rapper Kanye West was er ook. Zonder zijn vrouw, Kim Kardashian. Dat zij niet meekwam, zegt eigenlijk alles over de kleding van de Belgische ontwerper en de dames die Van Noten dragen. Hij moet niets hebben van geveinsde erotische clichés, terwijl Kardashian gek is op strak en bloot. Van Noten zegt trots dat hij drie generaties vrouwen kleedt en dat zijn kleding jaren meegaat, terwijl Kardashian iemand is die eeuwig jong wil blijven en altijd op zoek is naar iets nieuws.

En dan moet je dus niet bij Van Noten zijn. De zomermode van de Belgische ontwerper is geïnspireerd op Ophelia, een schilderij waarin John Everett Millais (1829 1896) pleit voor een terugkeer naar de natuur, en op Midzomernachtsdroom, de klassieker van Shakespeare. De kleding op de catwalk een volumineus, mosgroen tapijt had de bohemiensfeer van eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Dat is niet nieuw. Sterker nog, veel ontwerpers gaan de laatste tijd aan de haal met de mode van veertig jaar geleden.

Maar Van Noten heeft zijn eigen, draagbare stijl. Zelfs als hij felgekleurde strepen, oriëntaalse prints en glimmende pailletten in één outfit stopt, ziet het resultaat er nog niet clownesk uit. Zijn mode heeft iets seminonchalants. Een losse broek met horizontale strepen, een sportief bomberjack van glimmende zijde, een bandeautop over een half transparante blouse met een druk motief, een zwierige rok met twee verschillende prints, een spijkerbroek met een omslag vol glitters. Het zag eruit alsof de modellen zomaar wat lievelingskleren bij elkaar hadden geraapt.

Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Modeshow van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Modeshow van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Show van Vionnet met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP

Ouderwets

Dat kun je van de mode van Rochas niet zeggen. De Italiaanse ontwerper Alessandro Dell'Acqua debuteerde vorig seizoen met moeilijk draagbare, lange en zware rokken die iets ouderwets hadden. De rokken die hij woensdagavond in Palais de Tokyo liet zien, waren nog steeds vrij groot en zwaar, maar dankzij de lichtere stoffen oogt de nieuwe zomermode een stuk minder oubollig dan het spul dat nu in de winkel hangt. Dat had ook te maken met de styling: bij de meeste outfits werden sportieve canvasriemen gedragen en de sandalen werden met witte sokjes gecombineerd. Verder veel kant, keurige tot bovenaan toe dichtgeknoopte bloesjes en volop versiersels. Kortom: niet echt kleding voor de Nederlandse markt.

Hetzelfde geldt voor Vionnet, waar Albino d'Amato en Goga Ashkenazi verantwoordelijk zijn voor het ontwerp. Het is moeilijk om iemand buiten de rode loper voor te stellen in hun kleding. De lange rokken sleepten over de grond en waren veelal half transparant, waardoor jarretellen en blote benen te zien waren. In de taille zaten flinke riemen met glimmende gespen. De leren tassen werden met schouderbanden op de rug gedragen. De schoenen hielden het midden tussen gympen en gladiatorsandalen.

Het leukste aan de show waren de geprojecteerde schaduwen van de modellen op de achtergrond. Dat is geen goed teken, het zou om de kleren moeten gaan.

Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015. Beeld ANP
Modeshow van Rochas met de lente/zomercollectie 2015.Beeld ANP
null Beeld X
Beeld X

De kaarten voor modeshows zijn vaak kunststukjes op zich. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat shows vooral een marketingspektakel zijn. Hoe meer er over een merk wordt gesproken - lees: hoe meer ze worden genoemd op Twitter, Intagram of Facebook - hoe beter. Daarom wordt er veel aan gedaan om ook de uitnodiging onderwerp van gesprek te maken. De favorieten van dit seizoen? Een transparant plastic doosje met een stukje mos erin, van Dries van Noten. En een lange sjerp in de kleuren van de Franse vlag, van Jean Paul Gaultier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden