Belgen winnen Nederlandse gamesprijs ná sluiting van hun studio

Een internationaal vermaarde gamemaker uit België heeft op de Dutch Game Awards in Utrecht een prijs gewonnen voor zijn laatste game. Het is mosterd na de maaltijd: de studio Tale of Tales sloot deze zomer zijn deuren bij gebrek aan commercieel succes. De belangrijkste Dutch Game Award ging naar een spel van twee startups.

Peter van Ammelrooy
De winnaar die commercieel flopte: Sunset. Beeld Tale of Tales
De winnaar die commercieel flopte: Sunset.Beeld Tale of Tales

Een game die spelers onderdompelt in de strijd in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog is de grote winnaar van de Dutch Game Awards. Verdun sleepte de Control Industry Award in de wacht, een prijs toegekend door vakbroeders, en de Best Economic Achievement Award van de jury.

Het schietspel, waar spelers online met elkaar en tegen elkaar optrekken, werd in april van dit jaar geïntroduceerd via Steam, de grootste webwinkel voor computerspellen. De titel is inmiddels meer dan 300 duizend keer verkocht. De jury looft deze prestatie van drie net begonnen ontwikkelaars, Mike en Matt Hergaarden van M2H en Jos Hoebe van Blackmill Games. 'Een mooi voorbeeld van een startend studenten co-productie en de ontwikkeling richting een gevestigd bedrijf.'

Aan de achtste editie van de Dutch Game Awards deden voor het eerst ook games uit Vlaanderen mee. Twee van de Belgische inzendingen wisten te scoren: de prijs voor Best Art Direction ging naar Crazy Monkey Studios voor Guns, Gore & Cannoli en er was een Special Award voor Sunset van Tale of Tales.

De loopgravenstrijd van de Eerste Wereldoorlog: Verdun wint de belangrijkste Dutch Game Award Beeld Blackmill Games/M2H
De loopgravenstrijd van de Eerste Wereldoorlog: Verdun wint de belangrijkste Dutch Game AwardBeeld Blackmill Games/M2H

Eigenzinnig

Tale of Tales veroorzaakte dit jaar een schokgolfje in de internationale gamesindustrie door te melden dat het ophield om (commerciële) games te maken, na twaalf jaar ploeteren waarin de oprichters Michaël Samyn en Auriea Harvey niettemin een internationale reputatie opbouwden.

De slechte verkoopcijfers van het nu bekroonde Sunset waren aanleiding voor dit besluit. Er werden 4.000 exemplaren verkocht, waarvan de helft met een korting van 50 procent Volgens de Vlamingen hebben gamers geen belangstelling voor de eigenzinnige, artistieke games waarop zij zich toeleggen.

Sunset beschrijft de lotgevallen van een huishoudelijke hulp uit New York in een fictief Latijns-Amerikaans land waar zich een bloedige staatsgreep voltrekt. Recensenten noemen het verhaal en de sfeer fascinerend, maar het gebrek aan interactie nekt het spel - net als de vele technische weeffouten.

Tale of Tales zag in de prijs geen reden om weer aan de slag te gaan. Samyn was resoluut in zijn commentaar: 'Games suck.'

Eigenzinnig is ook een predicaat dat perfect past op de Utrechtse tweemansstudio Vlambeer, dat voor Nuclear Throne twee keer werd genomineerd, maar alleen de prijs kreeg voor Best Music & Audio Design. De onderscheiding werd gedeeld met componist Jukio Kallio en geluidsspecialist Joonas Turner.

De volledige lijst van winnaars zoals Kick & Fennick van Jaywalkers Interactive is te vinden bij Control, het vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie.

Kick & Fennick won de Dutch Game Award voor Best Entertainment Game Design. Het spel verscheen dit jaar op de PlayStation Vita, Sony's portable spelcomputer. Beeld Jaywalkers Interactive
Kick & Fennick won de Dutch Game Award voor Best Entertainment Game Design. Het spel verscheen dit jaar op de PlayStation Vita, Sony's portable spelcomputer.Beeld Jaywalkers Interactive
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden