Review

Belabberde zang en fletse Herdigein in Amandla! Mandela

Kenneth Herdigein speelt weer Nelson Mandela, maar waar is de onruststoker van zes jaar geleden gebleven? De nieuwe muziek van Paul de Munnik is een allegaartje en de zang is ondermaats.

Joanne Telesford als Winnie en Kenneth Herdigein als Nelson Mandela in de musical Amandla! Mandela. Beeld Annemieke Kock / Piek Fotografie

Zeker, er zitten nog spaarzame kippevelmomenten in. Bijvoorbeeld wanneer na de pauze Nelson Mandela met Winnie zijn invrijheidstelling viert tegenover een juichende menigte. Het blijft indrukwekkend zo'n historische gebeurtenis te herbeleven op een podium. Kenneth Herdigein en Joanne Telesford katapulteren het publiek terug naar dat moment in 1990. Ook de opening van Amandla! Mandela ontroert, wanneer Herdigein als bejaarde Mandela het podium opwandelt om zijn cel op Robbeneiland te bezoeken, nu als vrij man. Je herkent de grote, vergevingsgezinde held van Zuid-Afrika in Herdigeins motoriek.

Spijtig alleen dat de acteur de rest van de voorstelling blijft spelen vanuit die beschroomde, stramme houding. Hij laat bijna iedere zin hoog en vragend eindigen. Alsof Mandela's leven hem overkomt, in plaats van zelf het middelpunt te zijn.

Waar is de onruststoker die Herdigein in 2009 zo energiek gestalte gaf in de oorspronkelijke versie van deze biografische musical? Toen zijn personage niet werd toegelaten tot universiteit en rechtszaal - slegs vir blanke - deelde hij zijn woede en frustratie ruimhartig met het publiek. Zo ook zijn vernedering als zwarte advocaat en ANC-leider. Nu reageert hij flets.

De voorstelling waarmee Bos Theaterproducties zes jaar geleden geschiedenis schreef, is hier en daar tekstueel opgefrist en van nieuwe muziek voorzien. Helaas: het eerste deel oogt stoffig, de composities van Paul de Munnik vormen een muzikaal allegaartje en de choreografie voor het Zuid-Afrikaanse a-capellakoor Khayelitsha United Mambazo (dat zich heeft laten inspireren door Paul Simons beroemde Graceland-koor Ladysmith Black Mambazo) is mimisch naïef. Bovenal, driekwart van het tableau zingt belabberd.

Amandla! Mandela. Musical. Door: Bos Theaterproducties. 4/3, DeLaMar, Amsterdam. Aldaar t/m 24/4.

Stroperig

Nu is het niet eenvoudig de op muziek gezette politieke oneliners vloeiend uit je strot te krijgen: stroperige zinnen over evenwicht en broederschap en handvesten voor vrijheid. Maar De Munnik maakt het onnodig moeilijk. De beloofde afrikanisering van de muziek blijft uit. Hij strooit met vleugjes country en latin en melodische kleurtjes op gitaar, klarinet en piano. Daardoor komt het beperkte stembereik van Herdigein, Mike Ho-Sam-Sooi, Reinier Demeijer en Romano Haynes snel bloot te liggen. Alleen Telesford als Winnie Mandela en Ad Knippels als communist George Bizos halen de hoogte. Maar de muzikanten, van wie je slechts hoofden met koptelefoons ziet, isoleren zich zelfs dan van het podiumgebeuren.

Het vonkt alleen wanneer tegenstanders elkaar treffen: harde confrontaties tussen zwart en blank Zuid-Afrika. Peter Bolhuis kruipt net als in 2009 overtuigend in de huid van leiders van de Nasionale Party: Verwoerd, Botha en De Klerk. Daar tegenover staat het breed uitgemeten gedachtengoed van de Xhosa-cultuur waarin Mandela is opgegroeid: we hebben elkaar nodig om iemand te zijn. Zeker. Maar die goed bedoelde moraal smoort in ondermaatse muziek en te veel en te slechte zang.

Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel stond per abuis dat het Zuid-Afrikaanse a-capellakoor Khayelitsha United Mambazo meedeed aan Graceland van Paul Simon. Dit was echter Ladysmith Black Mambazo. Het musicalkoor heeft zich wel door de harmonieuze samenzang van dit beroemd geworden koor laten inspireren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden