Behendig spelen met leven en dood

Wat doen we met moeder deze kerst? Die running gag wordt door de makers van de jaarlijkse kerstvoorstelling in het Amsterdamse Theater Bellevue omgedraaid: wat doet moeder met óns deze kerst?...

De moeder is in dit geval de dominante directrice van het familiecircus Barendi, die haar twee zoons elk kerstfeest de nok in jaagt voor een bloedstollende trapeze-act. Zeer tegen hun zin. De boertige Barend droomt van een carrière als econoom en benjamin Billy wil de wijde wereld in met zijn lief, de zwijgzame, goedlachse acrobate van het circus. Maar de doodsmak van wijlen vader Barendi moet worden goedgemaakt.

Decorontwerpster Jolanda Lanslots heeft een paar vierkante meter van de kleine Palonizaal omgetoverd tot een intieme circuspiste. Hoewel het plafond niet hoger is dan zes meter suggereren de steunpilaar en de volgspotbelichting een adembenemend hoge tentnok.

Toch mankeert er iets aan de verschijningen in dit circus, ondanks het opwaaiende pistezand. De dieren springen door een hoepel maar zeulen daarbij het voetstuk waarop ze zijn opgezet achter zich aan. De vrouwelijke jongleur (Nienke Dijkstra) houdt de schijn hoog van behendigheid, maar is wel haar tong verloren. Moeder Lilly (Marlies Hamelynck) overschreeuwt zichzelf in het openingslied, maar tegen wie praat ze eigenlijk? En de broers snoeren elkaar regelmatig de mond met de opmerking: 'We zijn dood.'

De jonge toneelschrijfster Elke Geurts jongleert in Kerstcircus Barendi behendig met leven en dood, val en vertrouwen, heden en verleden. Iedere keer als één van de circusartiesten kort voor een act tegen een familielid zegt: 'Jij bent de liefste van de hele wereld', voelt de toeschouwer dat een vertrouwensbreuk en daarmee een fatale smak op komst is.

De broers in hun witte, glinsterende turnpakjes zijn dubbelzinnige engeltjes: volgens ma zweven ze door de lucht en tegelijkertijd zijn ze niet meer van deze wereld. Regisseur Bruun Kuijt heeft de ongedefiniëerde zijnstoestand van deze artiesten voorzien van lekker vet spel. Joep Onderdelinden als Billy en Wil van der Meer als Barend vormen een onsterfelijk broederlijk duo in iets te strakke circuspakjes. Met hun slepende stemmen en persiflage op lamgeslagen wilskracht vormen ze de motor van de voorstelling. Daarin gesteund door de James-Last-melodietjes van vijf muzikanten, die met grijze haren en versleten piccolo-pakken de historie van het circus benadrukken.

Hoewel de musici nog meer in de mise-en-scène betrokken hadden kunnen worden, is Kerstcircus Barendi een compact uur muzikaal theater waar je je moeder met kerst rustig mee naar toe kunt nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden