RecensieBeethovens pianoconcerten

Beethovens sierlijke notenslierten verzanden in het Concertgebouw in rommelige losse flodders ★★☆☆☆

Meesterpianist Krystian Zimerman revancheert zich tijdens het Eerste pianoconcert met porceleinen pianissimi. 

Beeld Kasskara / DG

De Poolse meesterpianist Krystian Zimerman is deze week in Amsterdam voor een Beethoven-marathon. Zondag speelt hij alle vijf de pianoconcerten met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Gustavo Gimeno. In aanloop naar de uitvoering van zondag staan de concerten verspreid over drie dagen op het programma. Woensdagavond werd het Tweede gevolgd door het Eerste pianoconcert.

Na zijn opkomst gooit Zimerman zijn mondkapje achteloos naast de toetsen. Gimeno zet in zonder eerst een stilte af te dwingen. Lekker ontspannen, is de eerste gedachte. Toch begint de nonchalance ook snel te knagen. Als Zimerman niet speelt, zit hij het grootste deel van de tijd met zijn armen over elkaar. Soms flakkert die vlam even op, dan geeft hij zelf inzetten aan – enerzijds mooi, dat enthousiasme, aan de andere kant ondermijn je daarmee de dirigent.

Beethovens Tweede pianoconcert is misschien niet zijn avontuurlijkste, maar de pianopartij is sprankelend en lyrisch. Op zijn opname met de Wiener Philharmoniker  in 1992 lijkt Zimerman zich daar hoorbaar bewust van. Maar in de grote zaal van het Concertgebouw klinken de sierlijke notenslierten gewoonweg rommelig. De fuga aan het begin van de cadens in het eerste deel valt uiteen in fantasieloze, losse flodders.

Het derde deel heeft een prettige pit maar het leuke grapje van Beethoven met het Rondo-thema dat hij even in een andere toonsoort laat verschijnen, verzandt in een modderig rubato. De zaal is natuurlijk leger, maar je kunt het onmogelijk op de veranderde akoestiek gooien. Je verlaat aan het einde geen concert, maar een snelle doorlooprepetitie.

Vijf kwartier later verzamelt het publiek voor het gespierdere Eerste pianoconcert. Rollende pauken en zangerig hout en koper geven de rest van het orkest én de solist vleugels. Zimerman speelt met dynamiek; met porseleinen pianissimi en harde, speelse accenten. Hij zet het derde deel in hoog en swingend tempo in, Gimeno en het KCO volgen hem soepel op de voet tot een wervelend einde. Toch nog blij de zaal uit.

Beethovens pianoconcerten

Klassiek

★★☆☆☆

Door het Koninklijk Concertgebouworkest met Krystian Zimerman (piano)

7/10, Concertgebouw, Amsterdam. Te horen t/m 11/10.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden